نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نقدی بر فیلم شعله ها «2010 Incendies »به کارگردانی Denis Villene


 

نه ،در این آگاهی رستگاری نیست

نام فیلم : شعله ها « Incendies »

ژانر: درام-مدت زمان فیلم:  (131دقیقه)- درجه بندی سنی :MPAA R به علت کمی خشونت و نوع الفاظ-محصول: کشور کانادا زبان :فرانسه /هزینه تولید:6.8 میلیون دلار /فروش: 6838050 دلار-کارگردان: Denis Villeneuve-بازیگران: Maxim Gaudette, Melissa Desormeaux Poulin Lubna Azabal, Remy Girard, Abdelghafour Elaaziz,

  فیلم شعله ها «Incendies   » برای نخستین  بار در 17 سپتامبر 2010 در کبک به نمایش درآمد. همچنین درجشنواره های  فیلم ونیز و تورنتو اکران داشت .

«Incendies   » به همراه 9 فیلم دیگر برای بهترین فیلم خارجی نامزد دریافت جایزه اسکار در مراسم اهدای هشتاد و سومین دوره این جوایز در روز ۹ اسفند ۸۹ شدکه به رغم امیدواری منتقدان بزرگی همچون ریچارد هوپر  و راجر ایبرت ،سرانجام رقابت را به فیلم در یک دنیای بهتر  

( (In the Better World ساخته سوزان بی یر کارگردان دانمارکی واگذار کرد.این فیلم برنده 10 جایزه از جشنواره فیلم آدلاید (Adelaide Film Festival)و هشت جایزه از ( Genie Awards) و گزینش بهترین فیلم کانادایی از سوی انجمن منتقدان فیلم تورنتوگردید.منتقدان نشریات مطرح جهان این فیلم را ستودند و ستاره های بالایی به فیلم دادند. مارک بل  (Mark Bell)منتقدFilm Threat می نویسد:تجربه تماشایی! فیلمی رازآلود .برای قرارگرفتن در  بالای فهرست رتبه بندی . مارشال فاین (Marshall Fine) در HUFFINGTON POST تاثیرفیلم رادر یک ماجرای هیجان انگیز چونان  تراژدی های  یونانی می داند.دیوید ایدلشتین ( David  Edelstein)  از New York Magazineدرباره فیلم نوشت: یک فیلم فوق العاده ، بازی  لوبنا آزابالز (بازیگر نقش نوال) فراتر از قدرت تصدیق من است. ریچارد کالیس (Richard coliss) , در نشریه Time می نویسد:یک فیلم واقعی این فیلم  فریادگر  حماسه ای پر تلاطم  ، به شدت عاطفی ودارای چند طرح شگفتی زا است.

برجسته نمایی جزییات قابل توجه فیلم شعله ها « Incendies »

·        به نظر من گره بزرگی که فیلم موفق به گشودنش نشده در ورود به داستان وجود دارد.شخصیت نوال با طراحی این پازل پیچیده برای فرزندانش به دنبال چیست؟ ژان و سیمون به فرض دانستن راز زندگی مادرشان به چه دستاورد با ارزشی دست خواهند یافت؟ این چه عهدی بوده که نوال خواستهخ از طریق فرزندانش به جا اورده شود تا روح  او به آرامش برسد؟او پس از یافتن ابوطارق می توانست از طریق همان دفتر حقوقی نامه اش را به دست فرزند گمشده اش برساند و لزومی نبود که فرزندانش را بی هیچ ایده ای از رستگاری در چنین مازهای رازگونه ای گرفتار سازد  .

·        فیلم از بخش های نامنظم و به هم پیوسته ای تشکیل شده که بدون قطع با ظاهر شدن عناوین روی صحنه ما را از اهمیت آن بخش اگاه میکند مانند دوقولو ها،نوال ، ابو طارق

·        کارگردان« Denis Villeneuve» هرجا فرصت می کند با ارایه  نماهای باز از دشت ها، کوه ها و جاده ها فضاهای ذهنی و درونی شخصیت ها را که به شدت درگر مسایل هستند به جهانی وسیع تر تعمیم میدهدو این نماهای باز به نوعی گویای سیرآفاق و انفس وسفر درونی و بیرونی شخصیت هاست .

·        فیلم ازانتخاب دقیق زوایای دوربین و میزانسن های درست و جانمایی استادانه بهره می برد آنگونه که کمتر نمایی را در فیلم می توانید بیابید که به نظرتان بیاید اگر کارگردان دوربین را جای دیگری کاشته بودتاثیرگذار تر از کار در می آمد.

 توالی حرکات دوربین و انتخاب نما ها از نماهای متوسط چند نفره به نماهای نزدیک تک نفره گویای شرایط روحی و روانی شخصیت های هر کادر می باشد .و کارگردان بارفت و برگشت اگاهانه به گذشته و حال در بیان دراماتیک داستان بسیار موفق عمل نموده است




عنوان فیلم :

عنوان فیلم شعله ها از سکانس کشتار جمعی و سوزاندن اتوبوس حامل مسافرین مسلمان آن و زنده گذاشتن نوال برآمده ، شعله هایی  در مدت جنگ ،زندگی  ادم های بسیاری همچون نوال را سوزاند و امید ها و عشق های بسیاری را نابود کرد.

تیتراژ :

تیتراژ فیلم در فضایی تیره با کلمات با رنگ های سرخ و سپید  کار شده که موضوع جنگ و صلح را یادآور می شود.

تحلیل داستان فیلم شعله ها «Incendies   » 

هنگامی که مسئول دفتر اسناد رسمی وصیت نامه ی نوال مروان( Lubna Azabal )مادر ژان مروان (Melissa DésormeauxPoulin) و سیمون مروان ( Maxim Gaudette) را برای انها می خواند، دوقلو ها ناگهان باحقایقی شگفت انگیز در باره ی زندگی خود و مادرشان روبرو می شوند.حقایقی که کشف انها داستان پیچیده ای زندگی مادرو سرنوشت ان دو را به تلخی برایشان آشکار می سازد. داستان فیلم ماجرای کشف یک راز است. رسیدن به ریشه های راستین خویشتن خویش و دریافتن اینکه  تا کنون تا چه اندازه نسبت به خود غافل و بی آگاهی بوده ایم و نیل به آگاهی از رازی که ماهیت وجودآدمی را از بن و اساس دگرگون می کند. در اغاز فیلم وقتی وکیل وصیت نامه نوال را می خواند نخستین چالش فیلم رخ می نماید: محتوای وصیت نامه بسیارعجیب است! او درخواست کرده که برهنه وبدون تابوت و دعا خواندن، روی خاک دفنش کنند و سنگ گوری نداشته باشد صورتش رو به زمین باشد آنگونه که از تمام جهان رویگردان شده است و نامش را روی سنگ  حک نکنند،زیرا افرادی که به عهد خود وفادار نیستند لایق سنگ قبر نیستند.



هر چه وکیل به پایان خوانش وصیت نامه موال نزدیک می شود ،بچه ها در می یابند که در برابر چه  وضعیت پیچیده ای قرار گرفته اند تا انجا که سیمون پیشنها د می کند بی توجه به وصیت مادر او را به شکل عادی و متعارف به خاک بسپارند، اما خواهر تصمیم دیگر گرفته است.مادر در وصیت نامه نوشته که فرزند چون خنجری زیر گلو می ماند و نمی توان به راحتی ان را کنار زد. بچه ها در وهله نخست می پندارند که روی سخن مادر با آنهاست اما در ادامه در خواهند یافت که این اشاره مادر به برادر گمشده شان است. مادر برای دوقولو ها دو  نامه باقی گذاشته ، یکی برای پدری که تاکنون فکر می کردند مرده و دیگری برای برادری که از وجودش خبر نداشتند. وکیل پاکتی به ژان می دهد و می گوید بر اساس خواسته مادرشان باید ان را به پدرشان برساند و پاکتی نیز برای برادرگمشده شان و تنها در صورت انجام وصیت است که سکوت شکسته و عهد نگاهداشته شده و می توانند مراسم کفن و دفن عادی برای مادر ترتیب داده و نامش را روی سنگ گورش حک نمایند.



ژان در این میانه پی به سکوت پرمعنا ی روزهای آخر عمر مادرش برده و برای دستیابی به راز خانوادگی اش تصمیم به سفر به  لبنان می گیرد.سیمون در آغاز شاید به دلیل بهت و غم از دست دادن مادر نسبت به پیگیری ماجرا بی علاقه است اما درگیری و تاثر شدید خواهر در جریان سفر او را نیز در این سفر  ومکاشفه  با خواهر همراه می کند. در جریان سفرارتباط  خواهر و برادر عمیق تر می شودو به نوعی آن دو در این سفر پخته تر می گردند زیرا این جستجو برای کشف راز مادر آنها را به کشف راز میهن آبا و اجدادی شان می کشاند.مفهوم دوگانه و ارتباط زیبا شناسی دو مفهوم  مادر و میهن ؛ اشاره آگاهانه و تعمدی کارگردان یا نویسنده فیلمنانه به نوعی گرایش باستانی و کهن الگو(آرکی تایپ) در ناخودآگاه جمعی  بشرنسبت به این دو مفهوم را می رساند. 

در مدت سفر آنها در می یابند که مادرشان انسانی متفاوت از آنچه آن دو می اندیشیدند بوده است. گرچه نوال ، مادر دوقلوها در آغاز فیلم می میرد ، اما فلش بک های متعددو توالی آمد و شد درزمان روایت،  بخش عمده ای از داستان را برای ما بازگو می کنند .


 زندگی نوال نیز سرشار است از سفر و تجربه های تلخ در دوران جنگ های داخلی لبنان،عشق و حرمان،طرد شدن از سوی فامیل، زندان و شکنجه و تجاوزو انتقام...سفر دوقولو ها از کانادا به لبنان و عبوراز خاطرات وشهر ها وقریه ها و  جاده هایی که مادرشان سی سال پیش پشت سر گذاشته بود دیگر نه تنها به انگیزه کشف پیشینه خانوادگی و یافتن پدر و برادر گمشده که گویی این خواهر و برادر و تماشاگران فیلم به گذشته  اسرار آمیز و پر دلهره یی که در تاریخ پر آشوب کشورلبنان ریشه دارد گام می نهند. آنجا که مادرشان نوال در جریان منازعه قدرت طلبانه ی گروه های شبه نظامی مسیحی و مسلمان همه چیزش را می بازد. او بارها از میان آوارگان و ویرانه ها ، جسد های سوخته و غرق به خون مردم بی سلاح گذشته و  چندین بار لوله اسلحه را روی سرش حس کرده،جایی که ده سال را در یک زندان 4 متری سپری کرده و بارها در زتدان شکنجه شده و مورد تجاوز قرارگرفته است.


فیلم گویی بازخوانی روایت تاریخی از کشور لبنان نیز می تواند باشد. بن مایه سفر و رازگونگی آن و تلاش لحظه به لحظه برای پرده برداشتن  از راز ها، هر گونه سکون وخمودگی را از فیلم سلب می کند . زیرا همه شخصیت ها و اجزای داستان همواره درفضایی پر تنش و متلاطم و در حال حرکت اند. سفر در حال و همزمان در گذشته کشوری جنگ زده و بازنمود  آسیب های ناشی از خشونت افراطی جنگ  در یک  سطح کاملا فردی (که در ماجرای تلخ خانواده از هم پاشیده  و پریشان نوال مروان عینیت و مصداق یافته است)باتصاویری قدرتمند و شاعرانه همراه میشود تا پس از پایان فیلم به پاس اراده انسانی نوال مروان برای زنده ماندن  و بهایی که فرزندانش برای برای حقیقت می پردازند؛ کلاه  از سر برداریم.



شعله ها «Incendies   » داستانی از آسیب های جنگ

واقعیت زشتی که در پس  پشت فیلم نشسته و باعث و بانی رخداد چنین تراژدی شگرفی گشته نقش ویرانگر جنگ و آثار مستقیم و غیر مستقیم آن بر افرادی ست که یا در چالش ورودروی آن هستند و یا بازماندگان آنند اما همچنان از تاثیرات آن در زندگی شان رنج می برند .و نکته تاسف بار در خصوص نقش جنگ برگروه  دوم است زیرا گروه نخست به گونه ی مستقیم درگیر جنگ اند وتکلیفشان تا پایان مدت آن مشخص است یا می گریزند یا  و می جنگند یا می مانند و یا می میرند اما گروه دوم هزینه های جنگ را می پردازند . بازماندگان بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن را به یاد بیاورید و مجروحان گازهای شیمیایی و معلولان جنگی  در کشور خودمان را،و خانواده های انها را .این فقط قسمتی از آسسیب های جنگ است.افزایش میزان فقر و فساد و اعتیاد و تن فروشی در خانواده هایی که سرپرستشان را در جنگ از دست داده اند در مطالعات تاریخ کشور های جنگزده قابل توجه است.به عنوان مثال موضوع  تنفروشی در تایلندکه تاامروز بدین جهت تا این اندازه گسترش یافته به دلیل حضور نیروهای امریکایی در منطقه و فقر شدید مردم در زمان  جنگ و نیاز انها به پول هایی بوده که سربازان امریکایی برای تفریح شان خرج می کردند.

شعله ها «Incendies   » : فیلمی شاعرانه  که خشونت را به چالش می کشد

گویی انهدام و تخریب و خشونت با روح جنگ ها و انقلاب ها عجین است.آنگونه که عاقل ترین مردم نیز در بزنگاه روزگارشان حزم از کف داده و یکسره دیوانگی پیشه می کنند.گویی در دل شورش هاست که روح شرور آدمیان آزادگشته و کامروایی می کند.آنجا که توان مهار وچشم نظارت قدرت کاهش یافته  و ادمیان در این افسار گسیختگی ؛ به تلافی سالیان سال التزام و  رعایت قانون با روی اوردن به  هنجارشکنی و بد اخلاقی و زیرپا گذاشتن اصول به نوعی شرارت در قفس مانده شان را بروز می دهند. و در بیشتر وقت ها چون این تغییر در رفتار آنی و در برهه زمانی مشخص قابل مشاهده است  و از سوی دیگر با تخریب و قتل و غارت همراه می شود تکان دهنده و حتا وحشیانه به نظر می رسد.

گویی هر چند سیاستبازان و جنگ سالاران بر پایه طرح و توطئه و نقشه و سوداگری در گوشه سلامت نشسته و فرمان جنگ را صادر می کنند،اما این جهل و تمایلات نهفته به شر و خشونت آدمیانی است که در جامه سربازی  که آتش جنگ راشعله ور ساخته و تا نسل کشی ، خونریزی و نابودی پیش می برند.

ابزار جنگ خشونت است و زبانش مرگ و نیستی . جنگ  برای ازبین بردن نفرات دشمن و ترساندن آنها از هیچ خونریزی دریغ نمی کند.حتا اگر ابوطارق پشت پنجره ای کمین کند و با تفنگ دوربین دار بچه های کوچک را هدف قراردهد..جنگ همزمان با آنکه جامعه را از توسعه متوازن و تربیت ادمیان فرهیخته و پژوهشگرو ایجاد ثروت و ارزش افزوده باز می دارد،آدمکش هایی را پرورش می دهد که از بی جان کردن آدمیان دیگر لذت می برند.این بیماری جنگ است که با کمال تاسف باید گفت شدت واگیری و ابتلا به ان بالا است.

فیلم می خواهد بگوید برای آنکه جهان را نابود کنی لازم نیست کار دشواری انجام دهی .انسان را از انسانیت و ارزش های انسانی اش خالی کن ...او خود به دست خود همه چیز را ویران خواهد کرد.


شخصیت پردازی شعله ها «Incendies   »

از نقاط قوت فیلم نگاه انسانی کارگردان به نقش آدمیان دراین روایت است زیرا او نخواسته به هیچ وجه آدم ها را به دو دسته ی خوب و آدم های بد معرفی نماید.در این داستان آدم ها  گرفتار در دور باطل خشونت اند و فیلم بدون قضاوت درباب حق و باطل می خواهد بگوید نقش افرینان این بازی تراژیک  گاه جلاد اند و گاه قربانی و گاهی نقششان هم به نوبت یا بی نوبت عوض می شود. به یاد بیاورید نقش نوال مروان را که در جایی از فیلم اسلحه به دست می گیرد و رهبر شبه نظامیان مسیحی رامی کشد و به همین دلیل به زندان می افتد. مروان پس از حادثه  کشتن مسلمانان سرنشین اتوبوس و مشاهده ویرانه های  یتیم خانه ای که ردی از فرزند گمگشته اش داشت و اینکه می پندارد پسرش به دست شبه نظامیان تحت امر همین شخص به قتل رسیده است اقدام به ترور او  می نمایدحال آنکه کارگردان نشان می دهد که همین شخص زندگی خانوادگی متعادلی دارد و  اصلن شخص خبیث و واجب القتلی نیست. همچنین شخصیت متجاوز و شکنجه گر و آدم کش ابوطارق را به یاد بیاورید که چگونه به  کانادا می رود و زندگی بی آزار وخشونتی را در پیش می گیرد  در حالیکه دوران بحرانی جنگ از او قاتلی روانی ساخته بود.این شخص نیز قربانی همین شرایط است. 

درفیلم   شعله ها «Incendies   »   از همان سکانس نخست با بچه هایی روبرو میشویم  که در یتیم خانه دارند موی سرشان را می تراشند .این بچه ها و یکی از انها که با خود نشانی از نفرینی را دارد قرار است تکه آخر پازل کارگردان فیلم باشد.این کودک مستقیم به دوربین می نگرد .گویا وجدان بشریت را مورد پرسش قرارمی دهد.گویی می خواهد بگوید من هم کودکی هستم که که حق زندگی و رفاه ، فارغ بودن از درد و بیماری و گرسنگی  و داشتن پدر و مادر دارم .من معصومم .جنگ و جنگ سالاران میخواهند مرا آلوده و گناهکار کنند. این بچه در دوران جنگ  به دور از پدر و مادربزرگ می شود و جنگ سالاران او و سایر بچه های یتیم خانه را برای کشتن تربیت می کنند....و اوهر چه از انسانیت خود تهی میشود دست به کارهایی میزند که دیگر جبرانی ندارد.     می خواهم بگویم فیلم به شکلی بلند پروازانه می خواهد نشان دهد درچنین شرایطی ودر فرجام کار حتا جلادان نیزخود قربانی اند.



در جایی خواندم که به بازی گرفتن هنرپیشه های غیر عرب (Melissa DésormeauxPoulin) در نقش ژان مروان ( Maxim Gaudette) در نقش سیمون مروان آنها را کمتر باور پذیر ساخته است. من هرچند بازی Maxim Gaudette  را منفعل و نه در حد فیلم دیدم اما با این تلقی که این دو نفر می باید حتما باید پوست تیره و موهای فر فری می داشتند ؛مخالفم.زیرا کشورهایی مانند لبنان ، سوریه ،عراق و... عرب زبانند ونه  عرب نژاد.عرب ها ی واقعی را باید در عربستان و یمن و امارات ،آنهم نه در آمیخته های چند نژادی دو نسل اخیر ان یافت و با یک جستجوی ساده نژادی در میان مردمان منطقه خاورمیانه خواهیم دید که حتا در کشور های عرب زبان منطقه  نیز مردمانی با پوست روشن و موهای صاف دیده می شوند.

هر چند شخصیت مادر در زمان حال حضور ندارد اما قوی ترین پرداخت روی شخصیت نوال مروان با بازی روان و حسی خانم Lubna Azabal صورت گرفته تا آنجا که تماشاگر همراه با خواهر و برادر فیلم با پشت سر نهادن ماجراها و فراز ها و فرود ها سرانجام به شناختی ژرف و عمیق از زنی می رسد که بهترین سال های عمرش را در شکست و سرگردانی و زندان گذرانده و در جایی که همه عوامل و شرایط برای در هم کوفتن مقاومتش بسیج می شوند او با سماجت و هوش سرشار برای زنده ماندن و گذراندن دوران سختی تلاش می کند.

نه ،در این آگاهی رستگاری نیست

جالب است که فیلم می خواهد بگوید گسست عاطفی /روانی ادم ها از آنجا آغاز می شود که  در نقطه ای از زندگی به جایی می رسند که حقیقت را نه آنگونه که می پنداشتند روبرو می شوند. در فیلم ، ژان که دستیار استاد ریاضیات در دانشگاه است بااو سخن می گوید (و گویی اصرار کارگردان در آوردن چنین سکانسی تاکید بر  قرارگرفتن انسانها در مرز احساس و تعقل در لحظه های دشوار تصمیم گیری است .)استاد به او می گوید داستان پدر و برادر دیگرت  گیجت کرده، اما تا راز انها را کشف نکنی به آرامش نخواهی رسید....در ادامه هنگامی که ژان در لبنان با پیرمرد  سرایدار مدرسه سخن می گوید پیرمرد به او یادآور می شود:«گاه بهترآنست که همه چیز را ندانی ».

وقتی ژان و سیمون نامه مادر را به برادر گمگشته شان می رسانند،او نیز با دانستن حقیقت دچار پریشانی شده و به تعبیر مادرش زنده نخواهد ماند. واکنش ژان و سیمون را پس از اشکار شدن راز مادر به یاد بیاورید وهنگامیکه سیمون می گوید یک و یک می شود یک ؟ و ژان که تازه در می یابد حقیقت  هوایی است که باید به دشواری فرو دادو جام شوکرانی است که نوشیدنش بس  تلخ و جانکاه است.

همچنین واکنش نوال را هنگامی که پازل آخر را کنار نخستین پازل می گذارد....سکانس استخر را به یاد بیاورید :دقیقه16:47 ژان در کنار استخر روزی را به یاد میاورد که در حال شنا در استخر است و هنگامی که سر از اب بیرون میآورد مادرش را با حالی دیگرگون میبیند .از اب خارج شده و هرچه جویای حال مادر می شود پاسخ مناسبی نمی شنود.این پازل در نماهای پایانی فیلم کامل می شوددر دقیقه 115:35 اینجا پیش از انکه ژان به آب بزند نوال در حال شنا ست و بصورت اتفاقی حقیقت را در می یابدواما دیگربرای همیشه امکان زندگی را به روال پیشین  از دست می دهد.......پریشانی خواهر و برادر در پایان فیلم نیز موید این نکته است که بر خلاف  توصیه  استاد ریاضی درک حقیقت گاه موجب از هم پاشیدگی و اختلال در زندگی عادی انسان ها می گردد. 

درباره جنگ های داخلی لبنان (برای آگاهی)

جنگ‌های داخلی لبنان  به مجموعه  درگیری های خشونت آمیزی اشاره دارد که از سال ۱۹۷۵ میلادی به مدت 15 سال میان مسیحیان مارونی این کشور با رهبری حزب فالانژ لبنان و مسلمانان به ویژه اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) جریان داشت و از مهمترین رخداد های ان اقدام به ترور نافرجام رهبر فالانژهای لبنان «پیر جمیل»  وقتل« معروف سعد» از رهبران مسلمان این کشور ، گلوله‌‌باران یک اتوبوس فلسطینی در منطقه عین الرمانه که از غرب بیروت به طرف شرق در حرکت بود  و کشتن  همه ی 30 سرنشین فلسطینی آن در 13 آوریل -1975 که به طور رسمی و بدون هیچ پرده‌ای جنگ داخلی چهره کریه خود را به مردم لبنان نشان داد.

در 1976 نیروهای ارتش سوریه به قصد برقراری توازن قواو به بهانه جلوگیری از تجزیه این کشور وارد خاک لبنان شدند که منجر به ورود نیروهای نظامی لیبی ، عربستان سعودی و سودان و سپس دخالت نیروهای آمریکایی و اروپایی  در این  معرکه  گردید .

 از دیگر ماجراهای مهم در هنگام جنگ های داخلی لبنان ترور بشیر جمیل، رئیس جمهور لبنان و رهبر حزب فالانژبود که به تلافی آن، شبه‌نظامیان فالانژ در تاریخ ۱۶ روز سپتامبر تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ میلادی،بیش از ۳۵۰۰ نفراز  اهالی دو اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان موسوم به «صبرا و شتیلا»  را کشتند.

لازم به یادآوری است که در آنسوی مرزو در جنوب این کشور ،اسرائیل که از همان آغاز و پس از جنگ شش روزه  با فلسطینیان به شدت درگیری داشت با دامن زدن به این جنگ های خانمانسوز از  اخراج سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO)  بهره مند گردید.هر چند این کامیابی عمر چندانی نداشت.زیرا تحولات منطقه ای پس از  تغییر رژیم در ایران در 1357، کنش های سازمان هایی همچون « حزب ا... » درجنوب لبنان  «فتح »و« حماس»  با حمایت های حکومت ایدئولوزیک ومذهبی ایران از زمان خروج ساف(سازمان آزادی‌بخش فلسطین) تاکنون موجب رخدادهای مهمی در این کشور و رودر رویی های هولناک با اسراییل واستمرار ترورها و درگیری‌ها بخصوص حملات ارتش اسراییل  به لبنان در 1987 و 1982 و2005 ،همچنین بمباران، موشک باران  و اشغال مناطق وسیعی از لبنان در منطقه شد بگونه ای که حتا امروز  بحران های  لبنان به صورت جدا نشدنی در ارتباط با سلسله معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد.

 

                                                                                             آبان 1390

                                                                                           نیما خسروی


این نوشته برای نخستین باردر وب نوشت هفتمین ققنوس انتشار یافت.

بیشتر درباره فیلم :



ژورنال  فیلم مونترال

وب گاه جشنواره فیلم ادلاید

tomatonation:فرهنگ و نقد

کاملترین 

نظرات 5 + ارسال نظر
عباس ملکشاه پنج‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:15 ب.ظ http://T-800.MihanBlog.com

سپاس از این نقد خوب و جامعی که در باب این فیلم اینجا مرقوم نمودید

مهدیس پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:21 ب.ظ

عالی بود!!!!!!!!!!

مجتبی چهارشنبه 10 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:05 ب.ظ

نقد شما بسیار عالی و متفاوت بود.
این ابهام برای بیننده مطرح میشود.
مادر پس از تحمل رنج های فراوان، فرزندان خود را نیز در این بدبختی شریک میکند.و با سو استفاده از دوقلوها انتقامی را که نتوانسته بود از پدرشان بگیرد،در پایان فیلم از او میستاند.

علی رضا امیری سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1396 ساعت 07:34 ب.ظ

ممنون از تحلیل خوب شما.فیلم فارغ از دغدغه ای که نوال برای فرزندانش ایجاد میکند و هیچ دلیل مادرانه ای برای آن نمی یابیم،از نظر ساخت و پرداخت دراماتیکی بسیار با ارزش است.

مینا چهارشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 03:28 ق.ظ

واقعا نقد خیلی عالی و جامعی بود. ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد