نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

آخرین غزل سینمای برگمان

 1982 Fanny. and .Alexander  آخرین غزل سینمای برگمان

 

 

برگمان در سال1982 فیلم فانی و الکساندر را ساخت .او این فیلم را آخرین فیلم خود می‌دانست.

این فیلم برنده‌ چهار جایزه‌ اسکار از جمله بهترین فیلم خارجی‌زبان گردید.

اینگمار برگمان ۹ بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد و در ۱۹۷۱ مفتخر به دریافت جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری یادبود ایروینگ. جی. تالبرگ شد.وی سرانجام سه بار (۱۹۶۰، ۱۹۶۱، ۱۹۸۳) و با فیلم‌های «همچون در یک آینه»، «شم باکرگی» و «فانی و الکساندر» در بخش بهترین فیلم خارجی این جایزه اسکاررا از آن خود نمود. 

برگمان بعد از «فانی و الکساندر» به طور رسمی خود را از فیلمسازی بازنشسته کرد و گفت که می‌خواهد در تئاتر کار کند اما پس از آن برای تلویزیون سوئد چند فیلم ساخت و به کار تئاتر هم ادامه داد و چندین فیلمنامه نیز نوشت.

خلاصه داستان : فیلم ماجرای خواهر و برادری است که بسیار با هم صمیمی هستند. «فانی »)آلوین) و «الکساندر» (گوو) زندگی خوش و آرامی را با مادر و پدرشان، «اسکار» (ادوال) و «امیلی اکدال» (فرولینگ)، که در کار تآتر هستند. می‌گذرانند. با مرگ پدر در اثر سکته قلبی و بعدتر ازدواج «امیلی» با یک کشیش خشک و مقرراتی، «اسقف ورگروس» (مالمسیو) بچه‌ها آزادی و نشاط‌شان را از دست می‌دهند و روزگار سختی را می‌گذرانند. خانواده پدری بچه‌ها برای نجات آنان اقدام می‌کنند و مادربزرگ‌شان، «هلنا» (والگرن) از محبوب یهودی‌اش، «یاکوبی» (یوزفسون) برای این منظور کمک می‌گیرد. «یاکوبی» بچه‌ها را با شعبده از خانه کشیش می‌رباید. «الکساندر» در زیرزمین خانه او با پسر جوانی آشنا می‌شود که قدرت‌های خطرناکی دارد. آن دو با استفاده از همین قدرت‌ها خانه «اسقف» را به آتش می‌کشند و سرانجام «فانی» و «الکساندر» به آغوش گرم خانواده پدری باز می‌گردند...


شرح فیلم: شاهکار گرم و خطاپوش برگمان و در کارنامه او فیلمی بی‌نظیر و غافلگیر کننده که از نوعی آشتی با مخاطب - که سابقاً در آثار او معطوف به طیفی محدود و نخبه بود - حکایت دارد. برگمان اینک مشغله‌های اصلی‌اش را مثل خداوند، مرگ و معنای زندگی، به نوعی تعمیم و تسری می‌دهد و حرف‌هایش را از زبان «الکساندر»، پسربچه صاحب تخیل و بدل خردسال خودش، بیان می‌کند. فیلم، با رنگ‌های فوق‌العاده‌اش، مجموعه جذاب شخصیت‌ها و بازیگران، و ادای دین زیبائی به هنر و به ویژه تآتر، برگمان را پس از پنج سال دوری خود خواسته به وطن باز می‌گرداند، موقعیت او را قدرتمندانه احیا می‌کند و محبوبیتی جدید برای به بار می‌آورد. در آمریکا زمان فیلم به 188 دقیقه تقلیل یافت و پخش شد.

«فانی و الکساندر»همچنین به صورت یک مجموعه تلویزیونی قریب به پنج ساعته نیز نمایش داده شد.


نام فیلم:   Fanny. and .Alexander
ژانر :  درام . رازآلود . تخیلی
کارگردان : Ingmar Bergman
نویسنده : Ingmar Bergman
بازیگران : Bertil Guve . Pernilla Allwin . Börje Ahlstedt
محصول : سوئد
زبان : سوئدی
زمان : 188 دقیقه
امتیاز : 8.1/10

اطلاعات بیشتر در IDBM

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد