نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

سولاریس : مکاشفه ای راز آلود و کهکشانی در خاطره و دلتنگی



  

سولاریس : مکاشفه ای راز آلود و کهکشانی در خاطره و دلتنگی

خلاصه داستان : ماموریت در سولاریس به مشکل برخورده است،کریس کلوین برای جایگزینی یکی از دانشمندان به ایستگاه فضایی اعزام می شود ولی اوضاع در آنجا اصلاً عادی نیست. ایستگاه فضایی در مدار یک سیاره دوردست و ناشناخته قرار دارد که دارای خاصیت عجیبی است و با جسمیت به بدترین خاطرات زندگی فضانوردان باعث می‌شود آنان دوباره با عبور از آن تجارب دردناک مجازات شوند...
سولاریس بر اساس رمانی علمی تخیلی از نویسنده لهستانی «استانیسلاولم» و 
در سال1972 در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این فیلم توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را از ان خود سازد.
سومین اثر تارکوفسکی پس از کودکی ایوان و آندره روبلف و به نوعی خط آغاز رو به جلوی پدیداری خلاقیت های کارگردان است .گام نهادن در فضا و داستانی ویژه. «سولاریس» اگرچه در ژانر علمی-تخیلی قرار می‌گیرد اما به جای تاکید بر پیشرفت‌های فضایی و فناوری، بر روان‌شناسی متمرکز است. علی رغم اینکه داستان فیلم در یک ایستگاه فضایی می‌گذرد، اما همان طور که در خلاصه داستان گفته شد شخصیت‌های داستان درگیر یک چالش روان‌شناختی می‌شوند. 
آندری تارکوفسکی در این فیلم با جسارت عشق را مساوی انسانیت می انگاردو با این فیلم می‌خواهد ضعف انسان در برابر نیروهای معنوی را نشان دهد و اینکه آدمی چه قدر در برابر ناخوداگاه، خاطرات و وجدان خود آسیب‌پذیر است. خود تارکوفسکی درباره این فیلم می‌گوید : "نکته ماجرا ارزش هر کدام از رفتارها و اهمیت هر کدام از اعمال ماست، حتی پیش پا افتاده‌ترین‌شان. هیچ عملی را نمی‌شود عوض کرد ... غیر قابل برگشت بودن تجربه انسانی چیزی است که به زندگی و اعمال ما معنا و تشخص می‌بخشد ." 
هر چند فیلم برای خود تارکوفسکی محبوبیت دیگر فیلم هایش را نداشت زیرا از یکسو بازیگر زن فیلم را به او تحمیل کرده بودند* و از سوی دیگر چالش های پی در پی با هنرپیشه نقش کریس* بر سر پیشبرد داستان و شخصیت پردازی کلافه اش می کرد ، اماتارکوفسکی بااین فیلم بنیان گذار دینامیک و حرکت در زمان و مکان به گونه ای وهم انگیز ، ترسناک و فلسفی بود .
برخی این فیلم را پاسخی دندان شکن به فیلم کوبریک « 2001 یک اودیسه فضایی » می دانند .
بزرگ ترین و شاخص ترین موضوع دررمانِ «لم» این است که علی رغم پیرنگ فضایی و علمی داستان به جای فناوری بر روانشناسی متمرکز است. 
فیلم بر مکاشفه و گردش خیال انگیز در مکانی جادویی و معجزه گر استوار است ،جایی در کهکشان که آرزوهای پنهان روح و روان ناخودآگاه را برآورده می کند وبه شخصیت های مهم در ذهن انسان، عینیت فیزیکی می بخشد .
در این میان به قول دکتر اسنات، شانس با کریس یار است که شخصیتی که از ذهن او به سفینه آمده حداقل پیش از این وجود داشته..!! یکی از نکات جالب فیلم همین جاست،ما هیچ گاه به جز در چند صحنه بسیار گذرا نمی بینیم کسانی که زاییده ذهن دکتر اسنات و سارتوریوس یا گیباریان(که خودکشی کرده)هستند دقیقن چه کسانی هستند و این باعث می شود تخیل مخاطب در این باره(که با ترسی غریب همراه است) مرزی نشناسد.
بخش پایانی سولاریس یکی از بهترین پایان های تاریخ سینماست . که با القای نقاشی رامبراند با عنوان بازگشت پسر پشیمان با همان فیگور شخصیت ها و موسیقی شگرف و تاثیر گذاری که ناگهان تماشاگر را تکان می دهد یکی از درخشان ترین صحنه های فیلم سولاریس است.
*ناتالی باندرچوک «Natalya Bondarchuk» بازیگر و فیلمساز روسی دختر سرگئی باندرچوک فیلمساز معروف روسیه کارگردان فیلم جنگ و صلح
*دوناتاس بانیونیس«Donatas Banionis» بازیگر لیتوانیایی و ایفاگر نقش کریس دز سولاریس که 90سال عمر کرد و در شهریور ماه 93 ( 4 سپتابر 2014) درپانیوزیس، لیتوانی به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

 

Solaris -1972 
"Solyaris" (original title)
167 min - Drama | Sci-Fi - 20 March 1972 (Soviet Union)
Ratings: 8.1/10 from 41,076 users Metascore: 90/100 
Reviews: 220 user | 128 critic | 8 from Metacritic.com
A psychologist is sent to a station orbiting a distant planet in order to discover what has caused the crew to go insane.
Director:
Andrei Tarkovsky (as Andrey Tarkovskiy)
Writers:
Stanislaw Lem (novel), Fridrikh Gorenshteyn(screenplay), 1 more credit »
Stars:
Natalya Bondarchuk, Donatas Banionis, Jüri Järvet

 

http://www.imdb.com/title/tt0069293/

 

این نوشته را اینجا و اینجا ببینید


نظرات 1 + ارسال نظر
مونا سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 08:53 ب.ظ http://nazaninsms.blogfa.com/

عالی من ادیسه فضاییو ندیدم ولی خب اثار استنلی کوبریک بد در نمیاد استاده چون منو بلینک خبرم کن بلینکمت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد