نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

کمپ اشعه ایکس :جایی که دشمنان عاشق هم می شوند !

 

کمپ اشعه ایکس :جایی که دشمنان عاشق هم می شوند !

فیلم 2014 Camp X-Ray را با انگیزه تماشای بازی پیمان معادی دیدم .فیلم متوسطی بود با اندیشه ای عمیق که مرا به یاد شعر مولوی خودمان انداخت که :
جنگ خلقان همچو جنگ کودکان
جمله بی‌معنی و بی‌مغز و مهان
جمله با شمشیر چوبین جنگشان
جمله در لا ینفعی آهنگشان
جمله شان گشته سواره بر نیی
کین براق ماست یا دلدل‌پیی
حاملند و خود ز جهل افراشته
راکب و محمول ره پنداشته...

 

 

گروهی به نام القاعده بر می خیزند و فتنه یازده سپتامبر را به راه می اندازند ؛ آمریکا به افغانستان و سپس به عراق حمله می کند ، به خود اجازه می دهددر هر جای جهان هر که را که مظنون به همکاری با تروریست ها بود دستگیر و به بهانه بازداشت تروریست ها از رعایت قوانین ژنو درباره خوش رفتاری با اسیران و زندانیان جنگی سر باز زند .در این جریان آمریکایی ها هر چه نباید را در قبال این یازداشتیان که متاسفانه بیشترشان مسلمان بودند انجام دادند.
گاه پیش از ان که زمان درازی بگذرد و تاریخ درباره دیوانگی های سیاست بازان و جنگ افروزان قضاوت کند زمانه کار خود را می کند .
زشت کاری هایی که در این میان از امریکا سر زد شرمساری بسیاری از امریکاییان و سرزنش بیشتر جهانیان را به همراه داشت آنچنان که این فیلم بازگو کننده ی این روایت است.
در بخشی از فیلم علی ( پیمان معادی) به بلوندی (امی -کریستین استیوارت)می گوید :"ما زندانی شما نیستیم ما اینجا هم در حال جنگیم !"

 

 

 

 

و این جنگی است که پایان ندارد تا زمانی که جنگچویانش مانند «امی »به ناگاه دریابند این دشمنی تا چه پایه پوچ و بی معنا و بی ارزش است و دست از آزردن یکدیگر بردارند.
کارگردان به این پیچیدگی رفتاری دو تفکر متخاصم چاشنی عشق نیز می افزاید . 
«علی» و« امی» با خجالت به یکدیگر می گویند : I LIKE You! اما در پایان فیلم این« امی »است که نوشته اش را برای علی را با درج واژه ی عشق به پایان می برد .عشقی که امیدی به وصل در ان نیست .چرا که معلوم نیست «علی» چه زمانی از جهنم گوانتانامو برهد و کجا و کی بتواند دوباره« امی» را ببیند .و اصلن در ان زمان آیا شیفتگی و کششی میان آن دو وجود خواهد داشت؟ در جهان پر خشونتی که هر لحظه ممکن است جان هر دو را تهدید نماید.
شاید ارتباط انسانی زندان بان و زندانی و لحظه های عاشقانه های که دو دلداده در دوسوی در سلول می گذرانندعلی رغم در خطر انداختن فیلم در چاله احساساتی گری بهترین و زیباترین دم ان باشند .

 

بازی پیمان معادی را پسندیدم امیدوارم بیبش از این در سینمای جهان بدرخشد.در جاهایی توانست هم با چهره اش و هم با حسش آنچه در درونش می گذشت را به تماشاگر انتقال دهد . و برای کریستین استیوارت هم که می خواست خود را هر طور شده از طلسم Twilight وحشر و نشر با خون اشامان برهاند تجربه خوبی بود .
نیما خسروی

 

درباره فیلم 
=======

کمپ اشعه ایکس (به انگلیسی: Camp X-Ray) فیلمی دراما مستقل و ۱۱۷ دقیقه‌ای به کارگردانی پیتر ستلر و با بازی کریستن استوارت، پیمان معادی جان کرول لینچ محصول سال کشور ایالات متحده است.
روایتگر رابطه بین یک زن جوان( استورات )و یک زندانی (معادی) در جزیره گوانتانومو است. در این فیلم استورات از نقش خود در فیلم Twilight بسیار فاصله گرفته و با پوشیدن لباس نظامی نقش جدیدی را ایفا می کند فیلم کمپ اشعه ایکس با مضامین سیاسی را پیتر ستلر به عنوان اولین فیلم بلندش ساخته است و دیوید گوردون گرین هم به عنوان تهیه‌کننده اجرایی کمکش کرده است. فیلمنامه را هم خود ستلر نوشته است. فیلمبرداری این فیلم در لس آنجلس انجام شد و برای اولین در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد.
فیلم با صحنه هایی از وقایع یازدهم سپتامبر در مرکز تجارت جهانی نیویورک آغاز می شود و پس از صحنه بازداشت "علی" (با بازی پیمان معادی) در آلمان، به هشت سال بعد و زمان ورود نگهبان تازه ای به نام "ایمی کول" (کریستن استوارت) به بازداشتگاه گوانتانامو می رسد. ایمی که برای فرار از زادگاه کوچکش به ارتش پیوسته، در اثر تحقیر و آزار جنسی سربازان دیگر تبدیل به یک فرمانبردار مطیع شده است. اما در نهایت، با دوستی‌ای دور از جنبه های جنسی که بین او و علی به وجود می آید، کم کم حالت دفاعی اش فرو می ریزد و نوری از مهر و امید در درونش روشن می شود. سرباز وظیفه ایمی کول به ارتش پیوسته، غافل از این که به جای عراق از گوانتانامو سر در می‌آورد. او که خاطره خوشی از مسلمانان ندارد و توسط آنان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

استوارت درباره این فیلم گفته بود: «آیا قرار است فیلم نسل خودمان از سربازان زن را بسازیم؟ اردوگاه اشعه ایکس این ایده را فراتر می برد. ولی تحمیلی وجود ندارد. اردوگاه اشعه ایکس یک موضوع روز دیوانه کننده است.»

در جلسه پرسش پاسخ پس از نمایش کارگردان فیلم پیتر ستلر می گوید : پس از تماشای یک مستند درباره یک سرباز و حرف هایش درباره ی کتاب های کتابخانه الهام بخش من شد. در فیلم پیمان معادی و کریستن استوارت در انتخاب کتاب علاقه ی مشترک پیدا می کنند.
ستلر نقش کریستن استوارت را برای یک مرد نوشته بود اما جنسیت نقش را تغییر داد تا تضادها بیشتر شود....

 

دیدگاه پیمان معادی درباره نقش علی

 

"فکر می کنم او بیشتر از هزاربار قرآن را خوانده و مرور کرده است. اما کم کم حالت شک و تردیدی در او به وجود آمده. شک و تردید نسبت به همه چیز. شاید هم بخاطر تنهایی و فکرکردن زیاد است که باورهایش به تدریج رنگ باخته اند. او کم کم از حضور در جمع نمازخوانان هم خودداری می کند. بدترین چیز برای آدمی که به همه چیز دور وبرش مشکوک است همین است که نمی داند واقعا به کجا و یا به چه چیزی دست بیاویزد. این مسئله برای خیلی از زندانی هایی که مدت زیادی را در بیکاری می گذرانند پیش می آید. اما من فکر می کنم علی بعد از این واقعه به حالت طبیعی و به زندگی عادی بازخواهد گشت."

 

پیمان معادی درباره نقش آفرینی اش می گوید : برای آمادگی نقش «هر روز چند ساعتی را در سلول انفرادی » گذراند: «در زندان دور افتاده ایی در منطقه ی ویتی کالیفرنیا.»

 

 دیدگاه گارگردان

سوژه فیلم کمپ ایکس ری، ضمن پژوهش های ساتلر، با دیدن عکسی از چرخ حامل کتاب های مورد درخواست زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو به سراغش آمد. چرخی پر از ترجمه کتاب های "هری پاتر" به زبان عربی: "برای من برخورد قوانین سخت و تشریفات قراردادی ارتش با اموری که به صورتی بنیادی با این مسائل بی ارتباط است خیلی جالب بود. اموری مثل تاسیس کتابخانه در چنین زندان مخوفی و یا رساندن کتابی مثل هری پاتر به دست زندانیان. به نظرم واقعا شگفت‌انگیز آمد." اما همین مسئله در خط داستانی فیلم، بهانه ای می شود برای ملاقات اولیه دو قهرمان اصلی، ایمی، محافظی که مشغول پخش کتاب بین زندانیان است و علی، زندانی عرب - تونسی بزرگ شدهآلمان که زندانبانش را بخاطر نداشتن تازه ترین جلد "هری پاتر" به شدت سرزنش می کند. در واقع کتاب هری پاتر در فیلم، سمبلی است از نیاز مبرم زندانیان به گریز از دنیای واقعی و گشت و گذاری هر چند خیالی و محال در قلمرو جادو و افسانه. کتاب در عین حال قصه ای است دنباله دار، حجیم و طولانی "با تعداد صفحاتی به اندازه یک کتاب آسمانی".

دیدگاه کریستن استوارت درباره نقش امی

"این برای من فرصتی بود تا بتوانم خودم را از چهره کلیشه ای که هالیوود برایم ساخته نجات بدهم. برای همین هم وقتی فرصت مناسب پیش آمد، هرچند ریسک بود، اما پیشنهاد بازی در این نقش را با کمال میل قبول کردم. "

دیدگاه منتقدین

واکنش منتقدان به فیلم تقریبا مثبت بوده است. راب نلسن در ورایتی چنین می نویسد: «کریستن استوارت و پیمان معادی, کلاریس استارلینگ و هانیبال لکتر را در این درام تعلیقی سیاسی وقابل قبول ایفا می کنند.»

راب نلسن در ادامه نقدش چشم انداز اقتصادی فیلم را محدود می بینند. او در بخشی از نقد خود نقش آفرینی های فیلم را تحسین می کند و درباره پیمان معادی چنین می نویسد:
«معادی با نقش آفرینی تقریبا وِیژه و با صورت ریشوی خود که از طریق پنجره سلول دیده می شود ؛ آمیز ه ی شوخ طبعی، خشم، نومیدی و شکیبایی شخصیت را به طور ارزشمندی منعکس می کند.»!!!
اریک کوهن، منتقد سینمایی ایندی وایر، آن را "نمایش اخلاقی و گاه ساده لوحانه از شرایط فاجعه آمیز بازداشتگاه زندانیان سیاسی ارتش آمریکا" خواند.
استیون هولدن، منتقد سینمایی نیویورک تایمز می نویسد: "فیلم کمپ ایکس ری به تماشاگر نشان می دهد که بازداشتگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا، چه برای زندانی و چه برای زندانبان یک جهنم است. اما نه جهنمی بدیهی و آشکار. " وی افزوده: "کمپ ایکس ری اولین فیلمی است که در آن خانم استوارت ثابت می کند می تواند بازیگر جدی خوبی باشد. او در این فیلم چهره عبوس و پیچیده دختری ازشهرکی خفقان آور را که در آن احساس زندانی بودن می کرده است با مهارت ارائه می دهد
." همین منتقد درباره بازی پیمان معادی می نویسد: "آقای معادی از تمام امکاناتی که به عنوان یک بازیگر به او داده شده استفاده کرده و توانسته ابعاد گوناگونی به نقشی که عمدا هر گونه سابقه پیشین آن حذف شده ببخشد. شخصیتی خشن، به ناچار فرصت طلب و به شدت خشمگین، در عین حال با جنبه هایی انسانی عمیق و دوست‌داشتنی."

 

در نوشتن این مطلب از اینجا بهره گرفتم

نگارخانه گروه تولید فیلم را اینجا ببینید

شناسنامه فیلم 
==========
Camp X-Ray 2014
ژانر : درام
کارگردان : Peter Sattler
نویسنده : Peter Sattler
بازیگران : Kristen Stewart, Peyman Moaadi, Lane Garrison
محصول : آمریکا
زبان : انگلیسی
امتیاز : 7.4/10
زمان : 117 دقیقه

خلاصه داستان : داستان زنی است که به عنوان نیروی ارتش آمریکا به زندان گوآنتانامو اعزام می‌شود. در این زندان مسلمانانی حضور دارند که توسط ارتش آمریکا دستگیر شده‌اند. این زن با یک زندانی جوان مسلمان (پیمان معادی) که ? سال عمر خود را در گوآنتانامو سپری کرده است، آشنا می‌شود و …
Director: Peter Sattler

Producer: Ellen Goldsmith-Vein, David Gordon Green, Gina Kwon, Lindsay Williams, Sophia Lin, Emmy Ellison, Cassandra B. Laymon

Genre: Drama

Country: United States

Language: English

Release on: 17 January, 2014 (Sundance Film Festival) and 17 October, 2014 (USA)

Run time: 117 minutes

تریلر این فیلم از طریق لینک  قابل مشاهده است .

این مطلب را می توانید اینجا و اینجا نیز بخوانید .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد