نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

معرفی یک فیلم خوب :Leviathan 2014


Leviathan 2014
یونسی دیدم نشسته بر لب دریای عشق ....

پس ازیک ماه و اندی که از تماشای فیلم لِوْایِتان گذشت هنوز تصویرهای تکان دهنده فیلم و غم آکنده ی آن ذهنم را تسخیر کرده اند .
زرو زور و تزویر عوامل تهدید کننده ای هستند که کولیا شهروندی را که به مقابله انها قد برافراشته در هم می شکنند .کولیا نه مانند قهرمانان وسترن اسپاگتی است که یک تنه به جنگ آدم های بد برود وآنها را شکست دهد و نه از قدرت رسانه بر خوردار است تا دست سیاست بازان فاسد را رو کند . 

  

این قدرت فاسد که مجموعه ای از دولت ، کلیسا و قاضیان و پلیس و وکیل ها هستند مانند دریای کنار خانه کولیا همه چیز را می بلعد واز بین می برد .


در بخشی از فیلم انجلا به لیلا می گوید : نمیشه لِوْایِتان رو با قلاب ماهیگیری گرفت (اژدهای اساطیری دریا) یا با طناب زبونش رو بست. به راستی این جانور عظیم که لیلا پیش باخته ان را تسلیم ناپذیر می پندارد شاید از این تفکر بر می آید که مثلث قدرت هنگامی که کامل شود ونهاد های اجتماعی را در سیطره ی خود بگیرد با زد و بند های ظالمانه شان  مانند هیولایی مهار ناشدنی خواهد خروشید.


شاید نیز لِوْایِتان نمادی از سرنوشت غمگنانه رو به انحطاط آدمیان ماجرایی باشد که همه ی بنیان های اجتماعی خود را رو به تلاشی می بینند.
اما در ساحل دریا استخوان های لِوْایِتان افتاده است و پسرک در کنار او بر تخته سنگی نشسته و به دریا می نگرد.این صحنه مرا به یاد داستان پیر مرد و دریای همینگوی انداخت و شمشیر ماهی شکست ناپذیر هنگامی که به قلاب پیرمرد ماهی گیر گرفتار می آید، خونش بمبک ها (کوسه ها) را به سوی خود می کشاند تا نگذارند چیزی از او به ساحل برسد.

نمی دانم چرا آقای زِویاگینتسِف کارگردان فیلم فرجام هیولا های اقتصادی –سیاسی روسیه ، کشور های مجاور آن و  اروپای شرقی  را اینگونه  می بیند ؟ آیا سرمایه داری غربی این نظام فاسد را از بین خواهد برد یا یورش کوسه های چینی ؟ 


از داستان فیلم دور نشوم .تامِس هابز نویسنده‌ی اثر فلسفی و سیاسی لِوْایِتان این داستان را «زشت، خشن و کوتاه» دانست.
شاید بخش بزرگی از زیبایی این فیلم که ان را در محافل سینمایی همانند کن یا گولدن گلوب مطرح نمود، فیلمبرداری هنرمندانه میخاییل کِریچمَن بوده و همدستی و یگانگی محتوای اثر همراه با ایده پردازی کارگردان و چیره دستی فیلمبردار فیلم را پر از نماهای زیبا و غم گرفته و گاه خوف انگیز می نماید .
چرا که دریا  و ماهیت ویرانگری اش در برابر خانه ساحلی محقر ونا استوار که هر لحظه بیم ان می رود به بادی در هم شکند نمادی از جریان ویرانگر قدرت فاسد و زندگی کولیا است که از اغاز فیلم شاهد زوال و فرو پاشی اش هستیم چرا که همزمان با شکست کولیا خانه هم ویران می شود و زن و فرزندو دوستانش نیزاز دست می روند .


در فیلم حتا شخصیت دیما رفیق کولیا که وکیلی است که از مسکو به حق طلبی و یاری کولیا آمده و به نظر می رسد با ادم های پیرامون او متفاوت و قابل اتکا تر است نیز در این وفاداری چندان پایدار به نظر نمی رسد چرا که به زودی در می یابیم ارتباط او با لیلا نه تنها کمکی به وضعبت کولیا نمی کند که به ازهم پاشیدن این خانواده می انجامد .این نقیصه از زمان پیک نیک  خانوادگی آشکارترمی شود و با ترساندنش توسط ودیم و آدم هایش و به دنبال آن مرگ لیلا و زندانی شدن کولیا به طور کامل از ماجرا کناره گرفته و ناپدید می شود .
نیما خسروی

Leviathan 2014

 
خلاصه داستان : در یک شهر ساحلی روسی Kolya هنگامی که او گفته است که خانه اش را تخریب شهردار فاسد مبارزه مجبور است.
او دوست وکیل Dmitri برای کمک به استخدام. اما ورود مرد بیشتر بدبختی Kolya و خانواده اش به ارمغان می آورد. …


Leviathan 2014
خلاصه فیلم Leviathan 2014:
In a Russian coastal town, Dmitri is forced to fight the corrupt mayor when he is told that his house will be demolished. He recruits a lawyer friend to help, but the man’s arrival brings further misfortune for Dmitri and his family.
کارگردان فیلم Leviathan 2014:
Andrey Zvyagintsev
نویسندگان فیلم Leviathan 2014:
Oleg Negin, Andrey Zvyagintsev
بازیگران فیلم Leviathan 2014:
Elena Lyadova, Vladimir Vdovichenkov, Aleksey Serebryakov


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد