نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نقد بی دروغ نقد بی نقاب, دکتر زرینکوب,

نقد بی دروغ نقد بی نقاب
زنده یاد دکتر زرینکوب در کتاب «شعر بی دروغ ، شعر بی نقاب» از نقد «پسافویی» نام می برد.او این گونه نقد ها را نوعی وراجی ، با انگیزه ی خود ستایی یا آوازه گری یا کینه جویی دانسته و می نویسد« ...این تفاوت در طرز دید غالبا مشهود است و آثار نقادان ما را در فاصله های مختلف از نقد راستین دوریا بدان نزدیک می کندبعضی از کسانی که به کار نقادی اشتغال دارندبه جای نقد ادبی به نقد مرامی دست می زنند .بعضی دیگر در حد تصحیح انشای معمول در مدارس توقف می نمایند.

 

 

در بعضی موارد نقد بر مینای آیین دوست یابی اسات در بعضی بر اساس اندیشه ی بازار شکنی و کینه کشی.گروه بندی های مطبوعاتی، با توطئه ها و تبانی های پنهانی به هرگونه تحریک و ایذا نسبت به کسانی که وجودشان مطلوب آنها نیست قادرند. »

وی ریشه بسیاری از این دست نقد ها را حسد و کینه اشخاصی می داند که دست به تخریب جایگاه شعر و شاعرمی زنند: «...این شعر را باید دور ریخت ، آن شاعر را باید کوبید، این اثر را باید نادیده گرفت .آخر برای چه ؟ شاعر می پندارد برای اینکه آن شعر و آن اثر را من به وجود نیاورده ام ، منتقد می اندیشد برای اینکه من نتوانسته ام چنان شعری را به وجود بیاورم و چنان اثری را .درست است که این پندار و اندیشه را آنها بر زبان نمی آورند اما در دلشان غالبا چیز دیگر نیست جز آنکه نقاب دروغین یک قاضی را بر روی می زنند تاخشم و کینه را رنگ قضاوت دهندو رنگ دقت.»

اما گاه دیده ایم که با اثر بسیار زیبایی رو به روییم که شایان تقدیر و توجه است اما از سوی شاعران و یا منتقدان نادیده گرفته می شود ! زرینکوب این کنش ناجوانمردانه را توطئه ی سکوت می خواند و می نویسد:« ... اما آنجا که که نمی توانند نقاب قضاوت را بر چهره اندازند نقاب سکوت می زنند .سکوتی سنگین و زهرآلود...این است نقد روز ما».

کمی به پیرامونمان بنگریم ...درنشریه های ادبی و روزنامه ها....در سایت ها و وب لاگ ها ، در مصاحبه ها .... درفیس آباد ....شاید در همین تلگرام ...بوی این بیماری را نمی شنوید؟ 
بیاییدبیشتر انصاف داشته باشیم .
با درودهای مهربانی
#‏نیماخسروی‬

آبشخور: شعر بی دروغ ، شعر بی نقاب، زرینکوب ، عبدالحسین ،انتشارات علمی ، چاپ پنجم ، زمستان 71، صص 224 و 276

به تلگرام من بپیوندید:

https://telegram.me/nimaphonix

 


دکتر عبدالحسین زرین کوب (۱۳۷۸ - ۱۳۰۱) ادیب، تاریخ‌نگار و منتقد ادبی برجستهٔ ایران

شرح تصویر: سیماچه برساخته از چهره ی استاد اثر  تاها بهبهانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد