نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

هیاهوی گفتگوی تلویزیونی با ابراهیم گلستان بر سر زندگی شخصی فروغ فرخزاد !

 

 

هیاهوی گفتگوی تلویزیونی با ابراهیم گلستان بر سر زندگی شخصی فروغ فرخزاد !  
چند روزی درنگ داشتم تا جنجال به پا شده درباره گفتگوی داریوش کریمی با ابراهیم گلستان درباره فروغ  کمی آرام یگیرد، این ماجرا آنقدر داغ شد که حتا روزنامه گاردین هم گزارشی با عنوان «عاشق سیلویا پلات ایران » چاپ و منتشر نمود. در این باره  همچنان حرف های ضد و نقیضی گفته می شود که با کمال تاسف بیش از آن که رو به سوی تحلیل و نقد و اندیشگی داشته باشد گویای فقدان این مهم در ایرانیان مثلا کتابخوان و شعر فهم می باشد .
در اینکه شاید برای مهار گلستان باید آدم چِغِر تری ازآقای داریوش کریمی را برمی گزیدند  ، و اینکه آقای گلستان هنوز از شازدگی و غرور خود پاین نیامده اند ،حرفی نیست ، اما  چند موضوع فراموش نکنیم ، وقتی به حریم شخصی آ دم ها ولو هنرمندان نامی مان وارد می شویم و قرار است آدم نودواندی ساله ای درباره  زندگی خصوصی معشوق 50 سال پیشش حرف بزند چرا انتظار داریم نقش مجنون یا دیگر عشاق سینه چاک تاریخ و ادبیات را بازی کند تا خوشمان بیاید؟
 طرف  علاوه براینکه آردش را بیخته و الکش را آویخته  ، دچار حس و حال دیدن دنیا از بالا به پایین هم هست ، بیشتر عالم و آدم را خنگ می پندارد!  روزگاری هم برای خودش در این مملکت کسی بوده ، درخشش و تولد دوباره فروغ هم  در سایه حمایت ها و راهنمایی های او شکل گرفته اما چندی نگذشته که شهرت این شاعر جوانمرگ  از نام آوری او پیشی گرفته  ، از سوی دیگر فروغ یک زن مطلقه بی کس و ویران با  سه کتاب شعر معمولی اما جنجالی (که خودش گفته ای کاش منتشرشان نمی کرده بوده ) سپس به عنوان منشی و ماشین نویس وارد گلستان فیلم شده و شده شاعر درجه یک کشور و کارگردان فیلم و صاحب نظر در زمینه ادبیات (خودش هم گفته کتابخانه ابراهیم گلستان چشم مرا به دنیا باز کرد) بعد با گلستان دلی داده و قلوه ای هم گرفته و سرانجام درسانحه  رانندگی فوت کرده ، دیگر چه انتظاری می رود ؟ اینکه گلستان محترمانه تر ، عاشقانه تر و با ملاحظه تر سخن بگوید ؟  اگر نگفت چه ؟ باید برآشوبیم و مشت محکمی بر دهان او بزنیم؟ از پیر نود رد کرده ای چون گلستان چه انتظار می رود؟ فروغ را چرا امام زاده کنیم ؟ اگر سختمان است که حرفی بشنویم که جایگاه متعالی  فروغ را جا به جا کند و نمی خواهیم  او آدمی - با همه سردرگمی ها و دغدغه های درونی اش- اینقدر آسیب دیده و متزلزل به نظزمان بیاید ، نباید این مصاحبه ها را ببینیم و بشنویم .
شاید شگفت آور باشد اینکه این گلستان گوشه گیر و منزوی چه شده  افتاده روی دور مصاحیه ! رسانه او را وارد خبر زردکرده و او بهتر بود پیرانه سر اینسان آخر عمری حرمت عشق نگاه می داشت ، اما این یک تصمیم شخصی است که گرفته چه خوشمان بیاید و چه نیاید ! 50سال پیش گلستان با مرگ فروغ تکان خورد اما گلستان قبراق 40 ساله الان همه ی ان جوش و خروشش خاموش شده ، از فروغ در زندگی او جز یاد ماجراهای که داشته درذهن خسته اش چیززیادی نمانده ،  او را با همین که هست بپذیریم نه انچه باید باشد .گلستان امروز نه هنری دارد و نه توانایی کار دیگری تا بدرخشد و بر سر زبان ها بیفتد ، شاید نیازی هم به این کار ندارد ، فقط می تواند چند صباح باقی مانده را مصاحبه کند !
گاهی درصفحات شخصی مان نظرشخصی می دهیم که اشکالی ندارد چون نظر شخصی است - ممکن است من از ابگوشت خوشم بیاید و شما نه ! -  گاه اما پشت عنوان هایی مانند نویسنده ، شاعر ، نقاش و منتقد ادبی ، روانشناس  و... این واکنش های شخصی (فحاشی ! ) را نشان می دهیم دیگر اینجا عیب است و نشان دهنده اینکه چقدر در تفکر ما حاشیه بر متن ترجیح دارد! و یک گام از هزار گام بایسته را برنداشته و یک گره از هزار و یک گره را نگشوده ایم !
آقای کمالی دهقان - از گاردین -هم گفتگویی مشابه با ابراهیم گلستان انجام داده  و به نظرم چیز تازه ای نداشت ؛همان حرف های تکراری در مصاحبه داریوش کریمی برنامه پرگار بی بی سی پارسی بود منتها کمی روتوش شده -اما فکر می کنم نتیجه همه این جنجال ها جملات اخر این مصاحبه بود : «چیزی نیست که بگویم. یک کسی بوده با یک کس دیگری آشنا شده، بعدش هم مرده. یک کسی هم بوده که با او آشنا شده و هنوز نمرده.»
اکنون نمی گویم کار خاصی انجام دهیم ، تنها کافی است فروغ را در آثارش بشناسیم . فروغ زنی بود در آستانه فصل سرد که راهش را انتخاب کرد و پای حرفش ایستاد ، همانطور که خواسته بود زیست،  دو کتاب شعر و یک فیلم خوب به تاریخ و فرهنگ ایران هدیه کرد .همین برای جاودانگی اش بس است .
با احترام به یاد فروغ فرخزاد
#نیما_خسروی
✔️متن کامل گفت‌وگوی تازه‌ی سعید کمالی دهقان با ابراهیم گلستان را  اینجا بخوانید

خواندن متن گفتگو: اینجا

دریافت آوای گفتگو : اینجا

این ویدئو را ببینید:   فروغ در یاد ابراهیم گلستان       تماشا در یوتیوب   

 دریافت از آپارات 

به تلگرام من بپیوندید:

https://t.me/nimaphonix/9671

نظرات 1 + ارسال نظر
راحله (راهیل ) سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:28 ق.ظ http://www.rahilism. blogfa.com

به فروغ روشنایی بخش شعروادب معاصر ایران کم لطفی و کوته نظری بسیار شده ...اما "تنها صداست که میماند"

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد