نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

کنایه چیست, ؟ دکترشفیعى کدکنى

 

 شعر – رستاخیز کلمات
ج) کنایه
کنایه سومین مورد از موارد گروه زبانشناسیک است که به آن می پردازیم.برای روشن شدن مفهوم کنایه به مثال زیر توجه کنید:
شخصی به دیگری می گوید: من دو تا پیراهن از تو بیشتر پاره کرده ام.ظاهر این عبارت دارای مفهومی ست اما اگر به لوازم این عبارت توجه کنیم، یعنی چون دو پیراهن بیشتر پاره کرده ام پس عمری بیشتری کرده ام و درنتیجه تجربه بیشتری دارم و باز در نتیجه فهم و درک بیشتری دارم.پس حق با من است ومن بهتر می فهمم.این یعنی کنایه. در اشعار طنز بیشتر دیده می شود.کاربرد آن تشخص بخشیدن به زبان است. وقتی فردوسی می گوید: 
چراننده ی کرکس اندر نبرد
مستقیما نمی گوید که او دشمنان خود را می کشد.می گوید اودرنبرد خویش سبب چراندن کرکس ها می شود وچون کرکس از گوشت مردار می خورد پس او سبب کشتن کسانی می شود تا کرکس ها از گوشتشان تغذیه کنند.به تعبیر عبدالقاهر جرجانی در کنایه یک (معنی ) وجود دارد و یک (معنی ِ معنی).
کنایه | دکتر شفیعى کدکنى | کتاب موسیقى شعر  

  

 https://t.me/nimaphonix/11169


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد