نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

آخرین آواز قو :سونات پاییزی با بازی اینگرید برگمن


 
 

سونات پاییزی با بازی اینگرید برگمن 
آخرین آواز قو

هنگامی که اینگرید برگمن جوان نخستین سفر سرنوشت سازش را ار کشور خود سوئد به آمریکا انجام داد ،نیویوذک تایمزاو را اینگونه ستود:"زنی انچنان زیبا که خود یک اثر هنری به شمار می آید!"این بازیگر زیبا و دوست داشتنی در سال 1978در فیلم سونات پاییزی به کارگردانی اینگمار برگمن به ایفای نقش پرداخت که برای ایفای چینی نقشی نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد .او گفت
:«نخستین فیلمم در آمریکا یک قطعه موسیقی کوتاه نام داشت که من در ان نقش یک پیانیست کنسرت را بازی میکردم.حالا هم در فیلم سونات پاییزینقش یک پیانیست را بازی میکنم .دایره دوران فعالیت سینماییم بسته شده است.»
اینگرید برگمان

اینگرید برگمن در 29 اوگوست سال 1915 در شهر استکهلم سوئد بدنیا آمد وقتی تنها سه سال داشت مادرش از دنیا رفت و در 13 سالگی پدرش را که یک عکاس بود از دست داد.
پس از اینکه والدینش را از دست داد عمویش سرپرستی وی را به عهده گرفت ،اینگرید علاقه شدیدی به بازیگری داشت بهمین دلیل در سال 1933 وارد مدرسه هنرهای دراماتیک در استکهلم شد.
زیبایی چهره و قابلیت بازیگریش باعث شد که خیلی زود وارد سینما شود یعنی پس از سه ماه حضور در مدرسه جلوی دوربین رفته و در فیلم "عروس راهبه "بازی کرد.
همین باعث شد خیلی زود در کشورش سوئد به چهره ای مشهور و محبوب بدل شود.
شهرتش را با نقش آفرینی در فیلم" اینترمتسو " ساخته گوستاو مولاندر (سال 1936) بدست آورد.
در سال 1937 با یک پزشک ازدواج کرد.
دیوید سلزنیک تهیه کننده مشهور هالیوود پس از نمایش اینترمتسو در آمریکا از اینگرید دعوت کرد به هالیوود برود و با او همکاری داشته باشد ،اینگرید این پیشنهاد را پذیرفت و راهی هالیوود شد.
اولین بازیش در هالیوود به کارگردانی (گریگوری راتوف) در فیلم اینترمتسو بود که در مقابل چهره مشهور هالیوود لزلی هاوارد بازی کرد.
بعد از این فیلم در فیلمهایی همچون "آدام چهر پسر داشت" ،"دکتر جکیل و مستر هاید " ،"شورش در بهشت " بازی کرد ولی اوج شهرت و محبوبیتش را با ایفای نقش در فیلم "کازابلانکا" در مقابل همفری بوگارت بدست آورد.
اینگرید در سال 1948 و به طور اتفاقی در یکی از سینماهای آمریکا به تماشای فیلمی از روبرتو روسلینی کارگردان مشهور ایتالیایی (که در آن زمان گمنام بود) به نام رم شهر بی دفاع رفت. این فیلم چنان تاثیری روی او گذاشت که در تماسی با روسلینی خواستار بازی در فیلمی به کارگردانی او شد.با حضور روسلینی در آمریکا و ملاقاتش با برگمن آشنایی بین آنها شکل گرفت. اینگرید که سخت شیفته شخصیت روسلینی شده بود پیشنهاد او را برای بازی در فیلم استرومبولی در ایتالیا پذیرفت و علیرغم مخالفت همسرش راهی ایتالیا شد. شایعات زیادی مبنی بر رابطه عاشقانه میان آن دو سراسر رسانه های آمریکا را فرا گرفت. این هیاهو و جنجال زمانی به اوج رسید که خبر باردار شدن برگمن نیز شنیده شد. این در حالی بود که برگمن هنوز به طور قانونی از همسر سابقش جدا نشده بود. بدین ترتیب رسوایی ناشی از این بی آبرویی زندگی حرفه ای و شخصی برگمن را تحت الشعاع قرار داده و بانوی اول هالیوود در اوج سقوط کرد. دوران وحشتناک زندگی اینگرید آغاز شده بود. 
فیلم استرومبولی موفقیتی بدنبال نداشت همین مسئله باعث انتقادات بیشتری از این زوج هنری شد ولی بهرحال اینگرید به زندگیش با روبرتو ادامه داد و از او صاحب دو دختر دوقلو و یک پسر شداینگرید در سراسر اروپا به بازی در روی صحنه تئاتر پرداخت. برگمن با حضورش در فرانسه و اجرای زنده نمایش در صحنه تئاتر رفته رفته و آرام آرام مجددا خود را مطرح کرد. طوری که سالن نمایش هر شب به واسطه حضور او و بازی بی نظیرش لبریز از تماشاگر بود همین مسئله باعث شد پس از هفت سال دوری مجددا به هالیوود دعوت شود ودر فیلم "آناستازیا" در کنار یول براینر بازی کند.
بخاطر اینکه بر خلاف خواست روبرتو از ایتالیا و در کل از اروپا دور شده بود روابطشان تیره شده و به جدایی انجامید در آمریکا اینگرید با "لارس اشمیت" ازدواج کرد.


در واپسین سالهای عمرش در فیلم "سونات پاییزی" در کنار لیو اولمان بازی کرد.
در سال 1943 با بازی در فیلم زنگها برای که به صدا در می آیند نامزد دریافت اسکار شد.

در سال 1944 با بازی در فیلم چراغ گاز جایزه اسکار گرفت.
در سال 1945 با بازی در فیلم ناقوسهای سن مری باز هم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
در سال 1948 با بازی در فیلم ژاندارک نامزد دریافت اسکار شد.
در سال 1956 با بازی در فیلم آناستازیا بازهم جایزه اسکار را دریافت کرد.
در سال 1976 با بازی در فیلم قتل در قطار سریع اسیرشرق برنده جایزه اسکار نقش مکمل شد.
در سال 1978 با بازی در فیلم سونات پاییزی نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
و بالاخره اینگرید برگمن 29 اوگوست (سالروز تولدش )1982 در گذشت./


به تلگرام من بپیوندید: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد