-
از جاودانگی میلان کوندرا ۱
پنجشنبه 16 خردادماه سال 1392 18:25
ز مانی می رسدکه تو در برابرآیینه ای می ایستی و از خود می پرسی: این خود من است؟ وچرا؟ چرا من باید با این یکی بشوم!؟ مرا چه پروای این صورت؟ و در آن لحظه همه چیز شروع به فروریختن می کند. همه چیز شروع به فروریختن می کند . میلان کوندرا - جاودانگی More images Milan Kundera آبشخور: هفتمین ققنوس
-
سیرک/ The Circus 1928 شاهکار چاپلین تراژدی هنرمند تنها
پنجشنبه 16 خردادماه سال 1392 17:21
سیرک۱۹۲۸- شاهکار ساخته و پرداخته چارلز اسپنسر چاپلین تراژدی هنرمند تنها و آواره چونان انسانی یگانه در در کانون جهان فیلم سیرک ساخته چارلی چاپلین بزرگ را بسیار دوست می دارم ، نه تنها بخاطرشیرین کاری های چارلی یا کمدی ترکیبی سرشار از خلاقیت چارلی که مجموعه ای از طنز در بازیگری ،طنز در موقعیتی که داستان می آفریند و اثر...
-
فریدون فروغی:ملودی،اصل اول موسیقی و زبان آن است
پنجشنبه 16 خردادماه سال 1392 17:05
ملودی،اصل اول موسیقی و زبان آن است فریدون فروغی بدون شک موسقی باید بدون نیاز به کلام ،زیبا و عمیق و پر از حرف باشد. زیرا موسیقی است ،نه شعر و نه داستان و نه گفتار .این موضوع هیچ ربطی به خواننده بودن من ندارد. ملودی،اصل اول موسیقی و زبان آن است.اما آواز و کلام هم از عناصر مهم موسیقی به شمار می آیند.به هر حال بهتر است...
-
بایستگی نقدپذیری در جامعه ای انتقاد ناپذیر!
دوشنبه 13 خردادماه سال 1392 17:36
بایستگی نقد در جامعه ای انتقاد ناپذیر! لابد شما آن ضرب الامثل معروف را شنیده اید که می گوید: هرگز نخورد آب زمینی که بلند است! به نظرم اگر کسی برایم کامنت بگذارد که شعرت را فلان جا نقد کرده ام و دعوتم کند به خواندن آن نقدبلافاصله چند فرضیه بوجود می آید: ۱٫شعرم ارزش خواندن و چند بارخواندن و دقت روی تک تک واژه ها ترکیب...
-
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش سوم
دوشنبه 13 خردادماه سال 1392 17:34
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش سوم شعر – رستاخیز کلمات ج) کنایه کنایه سومین مورد از موارد گروه زبانشناسیک است که به آن می پردازیم. برای روشن شدن مفهوم کنایه به مثال زیر توجه کنید: شخصی به دیگری می گوید: من دو تا پیراهن از تو بیشتر پاره کرده ام. ظاهر این عبارت دارای مفهومی ست اما اگر به لوازم این عبارت توجه کنیم، یعنی...
-
میان دو بن بست
شنبه 11 خردادماه سال 1392 15:31
میان دو بن بست مردی که می گریخت در انتها گریست. شاعر هستیش را به جذبه ی برگی بخشید زنی در قاب چرکمرده گفت: ” چقدر زندگی خالی ست “ شاعر سرود: آینه بن بست تنهایی نیست. مرد می گریست شاعر جاری در زمان زن پاییزی در آینه گیسوانش زمستان…. نیما خسروی آبشخور: هفتمین ققنوس
-
هنگامی موضوع شعربر زبان آفرینش ادبی می چربد!
شنبه 11 خردادماه سال 1392 14:46
گاه سوژه (subject)شعر یعنی همان سیبی که از درخت خلاقیت شاعر می افتد و اورا مانند گرسنه ای در پشت ویترین رستوران یا بیماری بر درگاه مطب پزشک تا آنجا بی قرار می نماید که او را به ناکجا اباد آفرینش می کشاند بزرگ تر از امکانات زبانی شاعر است. شاید بهترین تصویری که بتوان ازین تمثیل به دست داد سوار شدن سوارکاری به غایت فربه...
-
نقد فیلم “شرم | Shame1968 ” شاهکاراینگمار برگمان
پنجشنبه 9 خردادماه سال 1392 12:49
“شرم | Shame1968 “: یاداوری یک کابوس برای بشریت اینگمار برگمن فیمساز پر آوازه سوئدی این بار با صراحتی غافلگیرکننده به موضوع جنگ و تاثیر آن بر رفتار ها و روابط آدمیان می پردازد . آشکارگی خشونت و رفتار های شرم آور ادم هادر شرایط دشوار جنگ آنچنان در این فیلم چنگ به روح تماشاگر می افکند که هر دقیقه را که با تماشای فیلم...
-
پرده ی آخر
سهشنبه 7 خردادماه سال 1392 14:31
پرده ی آخر ======= پرده فرو افتاد. صندلی ها بغض ِخالی از تماشاچی. زن ِ نمایش تاج از سربرداشت. مرد در تردید! سیب در دستش نقشش را اجرانکرده هنوز! تماشاندارد دیگر این نقش. زن بازگشت به خانه ی کابوس و صدای کفش هایش پیچید در گیجاگیج حسی با من. وطعم ِ سیب حسرت با حبس ابد! روی صحنه ام ؛ نقش ِ من آغاز شده در هستی . بی تماشاچی...
-
شوق بی قرار
شنبه 4 خردادماه سال 1392 17:37
شوق پرنده در باران بهار در نگاهت منم با دل بی قرار… نیما خسروی 、 ヽ、ヽ`ヽ、、ヽ`、、ヽヽ`、、ヽ``、ヽ`ヽ、 ヽ`、``、`ヽ`、ヽヽヽ、 ヽ`ヽ``、ヽ``、ヽ`、ヽ、ヽ` ヽ、、ヽ`、、ヽヽ、、ヽ`ヽヽ、ヽ、、ヽヽ、ヽ`、☁` `、`ヽ`、```、☁ヽ`、ヽ、ヽ`☁ヽ、、ヽ`、、 ヽヽ`、、ヽ``☁、ヽ`ヽヽ`、☁``、`ヽ`、ヽヽ ヽ、 ヽ☁`ヽ``、ヽ``、☁ヽ`、ヽ、ヽ`☁ ヽ、ヽ` 、、ヽ``☁、ヽ`ヽ、、ヽ`ヽ `、ヽ、 ``、ヽ`、、``、ヽ`` `、```、☁ヽ`、ヽ、ヽ`☁ヽ、、ヽ`、、 ヽ شوق پرنده در باران بهار...
-
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش دوم
شنبه 4 خردادماه سال 1392 14:27
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش دوم الف ) استعاره و ایجاز: برای عوام فقط برف و باد و باران می بارد ولی عشق نمی بارد اما در نظام شعر این نظام محدود در هم شکسته می شود و شاعر می گوید: ( به صحرا شدم، عشق باریده بود).. اینجا رستاخیزکلمات آغاز شده است. مثال دیگر: یک لحظه چشم های تو را دیدم یک لحظه چشم های تو را خواهم نوشید...
-
سکانس به یاد ماندنی از فیلم «هانا و خواهرانش» وودی آلن
شنبه 4 خردادماه سال 1392 12:35
روزی که وودی آلن لوله تفنگ را روی پیشانی اش گذاشت… یک سکانس به یاد ماندنی از فیلم «هانا و خواهرانش» به کارگردانی وودی آلن: …یه روز، حدود یک ماه پیش .دیگه به آخر خط رسیده بودم یهو احساس کردم تو یه دنیای بدون خدا .نمیخوام به زندگیم ادامه بدم بعد، تفنگی که خریده بودم رو .پر کردم و گذاشتمش روی پیشونیم و یادمه این فکرو...
-
واپسین نما-سکانس فیلم ایثار
پنجشنبه 2 خردادماه سال 1392 15:48
ایجاز و اعجاز در واپسین نما-سکانس فیلم ایثار « (۱۹۸۶) Offret /The Sacrifice » ساخته اندری تارکوفسکی واپسین نما-سکانس ایثار هفت دقیقه طول می کشد.اما چرا اینقدر کشدار و بدون قطع ؟ در این سکانس دوربین پویا است اما به مدت هفت دقیقه کارگردان کات نمی دهد! تقطیع نماهای این سکانس توجه تماشاگررا از واقعیت اصلی منحرف می کرد.قطع...
-
این وب نوشت را ببینید:«پرنده نیست »
پنجشنبه 2 خردادماه سال 1392 13:54
«پرنده نیست » به تعبیر بسیاری از صاحب نظران هنر به جایگاه خالی یک حقیقت به گونه غمخوارانه اشاره دارد.پرنده نیست گویای همان جهان جاودانی و بدون خشونتی است که می توانست باشد اما نیست.و آرمان من و تو ،عزیزکم بازنمود این جهان است .تا ما همه این آرمان را بصورت یک درد مشترک -عشق مشترک – نداشته باشیم.هیچ اتفاقی نخواهد...
-
چند نما از فیلم نوستالژیا ساخته آندری تارکوفسکی
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1392 16:34
لطفن تا باز شدن کامل تصاویر شکیبا باشید: گورچاکف درون خانه دومینیکو دیدن جوی آبی داخل اتاق که جهان می شود
-
ژان لوک گدار :کار سینما تمام است!
دوشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1392 12:15
ژان لوک گداردر گفتگو با خبرنگار گاردین :کار سینما تمام است! گدارخیلی کم مصاحبه میکند و غالبا هم قرار مصاحبهها را لغو میکند. بیش از ۳۰ سال است او میکوشد یک زبان سینمایی جدید پیدا کند و در این مدت خود را در پارکینگ خانه خود در شهر رول در سوییس زندانی کرده است. واقعا همین طور است؟ گداری که با ژست باشکوه، در اوایل...
-
اینگمار برگمن وتارکوفسکی
یکشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1392 13:48
اینگمار برگمن ـ کارگردان افسانهیی سینمای جهان ـ زمانی در توصیف وی گفته است: «تارکوفسکی برای من بزرگترین کارگردان سینماست که زبان جدیدی اختراع کرد اما به ماهیت سینما وفادار است.» آبشخور: هفتمین ققنوس
-
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش نخست
شنبه 28 اردیبهشتماه سال 1392 15:08
موسیقى شعر(دکترشفیعى کدکنى) بخش نخست خلاصه ای از فصل اول – شعر: رستاخیز کلما ت ممکن است فردا یا همین امروز عصر عقیده ی دیگری داشته باشم ولی در این لحظه بااطمینان خاطر می گویم : شعر حادثه ای ست که در زبان روی می دهد و در حقیقت.گوینده ی شعر با شعر خود، عملی در زبان انجام میدهد که خواننده میان زبان شعری او و زبان روزمره...
-
بازخوانی بخشی از فیلم نوستالژیا ساخته آندری تارکوفسکی
شنبه 28 اردیبهشتماه سال 1392 15:04
بازخوانی بخشی از فیلم نوستالژیا ساخته آندری تارکوفسکی در خرابه های صومعه ای متروک ، دربیشه ای از انبوه درختان پیچ پیچ ، گورچاکف نشسته کنار آخرین نای آتشی بی جان .از شیشه ی ودکا می نوشد.هرچه دور و برش هست پوچ است و فراموش شده ،سکوت است و آوای پرند های اززیر لبه ی بامی ویران .زیر تیرچوب های شکم داده ی سقف ، نهال نازک...
-
این مردم…انتخابی از کلیدر دولت آبادی
چهارشنبه 25 اردیبهشتماه سال 1392 06:29
این مردم مرد کارهای بزرگ نیستند.پیش پای پهلوان زانو میزنند پهلوان را می پرستند.اما خودشان پهلوان نیستند .نمی توانند پهلوان باشنداین است که همیشه خداچشم ودهانشان باز است که دیگری برایشان کاری بکند .برای همین است که قدرت پرست هستند .تفاوتی هم ندارد از کجا وکی وچی باشد.فقط به دنبال این هستند که قدرتی پیدا کنند حتی قدرتی...
-
آندره روبلف :تنهایی تلخ هنرمند
چهارشنبه 25 اردیبهشتماه سال 1392 06:14
آندره روبلف :تنهایی تلخ هنرمند نام فیلم : آندره روبلف کارگردان : آندره تارکوفسکی محصول : ۱۹۶۶ – روسیه فیلم آندره روبلف، همچون قهرمان داستانش، سرنوشتی دردناک و زجرآلود دارد. این فیلم سال ۱۹۶۶ ساخته شد اما اولین نمایش آن در جشنواره ی جهانی فیلم کن ۱۹۶۹ به وقوع پیوست. این در حالی بود که فیلم به سبب آنکه مورد پسند مسئولان...
-
بی تو برایت سرودن
یکشنبه 22 اردیبهشتماه سال 1392 15:46
بی تو برایت سرودن ============= داغ ِ دل شده ام بیا! با ذهن ِ پُِر از پرواز و پرسش و پرنده گذشتم از مهتاب و برکه خاموش . کجا گمت کردم ؟ روی برگ های پاییز یا سفر پیدایش؟ چرا به یادت دلم گَُّر می گیرد؟ واژه هایم می سوزند و چشمه ها می جوشد از دو چشمم ؟ بی تو تا خود هزار مغاک وحشت؛ بی تو کودکی هستم که آغوشت برایش زندگی ست...
-
هبوط هزارم
شنبه 21 اردیبهشتماه سال 1392 18:35
هزار بار هبوط بالا برو مورچه! با خرده نان خشک نیما خسروی آبشخور: هفتمین ققنوس
-
چرا تارکوفسکی جاودانه است؟
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 14:19
چرا تارکوفسکی جاودانه است؟ به گمانم نابوکوف است که می گوید:" هنر به جای خالی یک حقیقت اشاره غمگشارانه دارد."حقیقتی که می توانست باشد اما نیست یا بود و به واسطه ندانم کاری و غفلت آدمیان از دست رفت.حقیقت سترگی که آندره ی تارکوفسکی بدان اشاره داردگم شدن آدمیان در میان هیاهوی فنآوریانه و غریب قرن و دورافتادن از...
-
درباره یNOSTALGHIA ساخته آندری تارکوفسکی Andrey Tarkovsky
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 13:32
«نوستالژی» در میان آثار تارکوفسکی حائز شرایط ویژه ای است. پس از مشکلاتی که بعد از ساخت فیلم «آینه» برایش پیش آمد و به ناچار به جلای وطن او انجامید ، این فیلم اولین فیلم او در غربت است که در ایتالیا ساخته می شود. سینمای تارکوفسکی همواره به عنوان سینمای نخبه گرا دارای پیچیدگی ها و ابهام های خاصی است که آشنایی با نوع...
-
تارکوفسکی ،سینما و فضایی که حتا شعر هم بدان راه ندارد
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 12:21
" آندری تارکوفسکی هفت شاهکار شگفت انگیز ساخت. در سینما، هنری که آن را بزرگ می داشت، و خود به ارج آن بسیار افزوده بود به هیچ سنتی وابسته نبود. خواست و کوشید و توانست که زبانی تازه بیافریند که شیوه نگاه ما را دگرگون کرد. نه فقط به سینما و هنر بل به واقعیت و زندگی.این کتاب کوششی تازه است در کشف دنیای هنرمندی که...
-
دچار
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 11:59
دچار ===== درجغرافیای یاد کدام گوشه عزیز دل را به فراموشی خواب ها سپرده ام؟ بی حتا قطره اشکی و حرکت دستی به وداع. . کجاست حضور خاطره در فقدان آشنایی ها؟ نه اتاق موسیقی و کتاب و گلدان و بوسه نه لبخند مهربان مادر نه گرمای نگاه پدر و نه صدای تو که خستگی مرا به نوازش خوابها میخواند دچار دلتنگی مکررم وتحمل حجمی چنین پوک و...
-
معرفی فیلمساز : آندری تارکوفسکی
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 11:55
« آندره تارکوفسکی» Andrei Tarkovsky کارگردان روسی، در منطقه ی ایوانوونای شوروی به دنیا امد. پدرش شاعر برجسته ارسنی تارکوفسکی و مادرش ماریا ایوانووا ویشنیاکووا بود. در میان کارگردانان سینمای مولف ، نام « آندره تارکوفسکی» همواره به عنوان کارگردانی صاحب سبک و نوع نگاه خاص به چشم می خورد. شاید سینمای مولف که از اواخر دهه...
-
سکانس آخر فیلم ” نوستالژیا ” اثر آندره تارکوفسکی
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 11:32
سکانس آخر فیلم " نوستالژیا " اثر آندره تارکوفسکی آخر این چه دنیایی است که یک دیوانه باید به شما بگویدشرم کنید! دومینیکو ، مرد دیوانه بالای پلکانی ایستاده ، گالنی بنزین کنارش دیده می شود ، جمعیت در حال آمد و رفتند ، کسی به او توجه نمی کند ، گروه موزیک کنار مرد دیده می شود ، مرد فریاد می زند و چنین می گوید. :...
-
کاربرد و اهمیت صدا درآثار تارکوفسکی
چهارشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1392 10:41
برسون گفته بود:«صدا بیش از تصویربه واقعیت نزدیک است.صدا همواره تصویری را به ذهن می آورد، اما تصویر همواره صدا را به همراه ندارد» اهمیت صدا در آثار تارکوفسکی نیز یافتنی است.به عنوان نمونه به نوستالگیا دقت کنیم. هیچ چیز در سکانس های خاطره ، جای صدای قطره های آب و آوای باد و زمزمه های انسانی را نمی گیرد.بخش عظیمی از فیلم...