-
تئو آنجلوپولوس: انتظار من از تماشگر
سهشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1392 15:31
“من از تو انتظار ندارم که بفهمی چه چیزی را میخواهم با فیلمهایم بگویم؛ من از تو انتظار دارم آنچه که روحات از فیلمهایم میگیرد دریابی. درست مثل یک شعر.” تئو آنجلوپولوس درتصویر نمایی از فیلم گام معلق لک لک ۱۹۹۱ The Suspended Step of the Stork در چشم انداز تیر های چوبی دیده می شودکه بر هرکدام از تیر ها به ظاهر...
-
از داستان« لیلی دردهان مار » ۱
سهشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1392 15:27
……دمدمای سحر در شیطان دره بودند . کنار نهر آب ، مراد که آب دست نمازش از سر و رو می چکید نگاه نگرانش را از لیلی که نشسته، زانوانش را در آغوش داشت بر گرفت و به آسمان دوخت . از دور ها زوزه گرگ ها شنیده می شدکه با نسیم صبحگاهی می آمیخت . باد گیسوان پریشان بید کنار نهر را پریشان تر می کرد. نماز تمام بود . آسمان به سرخی...
-
واژه کلید معنامی شود
سهشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1392 15:25
واژه کلید معنامی شود بسیاری اوقات ,هنگامی که به دنبال پاسخی برای یک پرسش یا بدنبال راه حلی برای یک مشکل هستیم و سخت به آن می اندیشیم ، هیچ فکر تازه ای به ذهن نمی آید، اما همینکه زبان به سخن می گشاییم و آغاز به سخن گفتن نموده یا قلم را برداشته آغاز به نوشتن می کنیم کلمات به آنی چونان کلید گشاینده مشکل پدیدار می شوند ....
-
شمع
سهشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1392 15:17
شمع === شب زنده دار به اشک و عشق و عطش . جانانم جلوه کن تا سپیده جانم نمی کشد! بیا به تماشای حریق من. نیما خسروی آبشخور: هفتمین ققنوس
-
«دشت گریان» اولین فیلم از تریلوژی کارگردان یونانی، تئو آنجلوپولو
دوشنبه 16 اردیبهشتماه سال 1392 15:06
آنجلوپولوس در سال ۲۰۰۴ اثری باشکوه با درون مایهای نوستالژیک به نام “دشت گریان” را کارگردانی کرد. این فیلم از حیث درون مایه و قدرت کارگردانی در چنان مرتبهای به سر میبرد که آنجلوپلوس عنوان تریلوژی یا سهگانه را بر آن نهاد، چراکه معتقد بود که اثرش ساختهای است که در آن واحد در بردارنده هر سه عنصر یک سهگانه یعنی...
-
ابدیت و یک روز:سینمای تئو آنجلوپولوس
دوشنبه 16 اردیبهشتماه سال 1392 15:04
نگاه ی عمیق تر به سینمای تئو آنجلوپولوس ابدیت و یک روز ابدیت و یک روز ساخته تئو آنجلوپولوس(Teo Angelopoulos) فیلمساز برجسته یونانی است که برنده نخل طلای کن در سال ۱۹۹۸ شده است. آنجلو پولوس تنها یک سینماگر نیست بلکه شاعر و فیلسوف است و سینمای او سینمایی شاعرانه و در عین حال بسیار فلسفی است. سینمایی اندیشمندانه که...
-
بیان شاعرانه، از هومر تا آنجلوپولوس
دوشنبه 16 اردیبهشتماه سال 1392 15:01
بیان شاعرانه، از هومر تا آنجلوپولوس آنجلوپولوس شاعر است؛ گویی نواده برحق هومر. استفاده فراوان از استعارههای تصویری از ویژگی های سینمای اوست. سینمای تئو آنجلوپولوس آنجلوپلوس همکاری خود را برای نخستین بار با تونینو گوئرا، شاعر و نمایشنامه نویس برجسته، آغاز نمود . اثر آن ها که “سفر به سیترا”، ۱۹۸۴، نام داشت، در فستیوال...
-
نگاه آنجلوپولوس
دوشنبه 16 اردیبهشتماه سال 1392 14:55
نگاه آنجلوپولوس سینمای آنجلوپولوس ویژگی های منحصر به فردی دارد. او در فیلم های خود موضوعات انسانی چون مهاجرت، تبعید و تنهایی را دستمایه قرار داده است. سکانس های آرام و طولانی با نگاهی شاعرانه به عناصر پیرامون، از وجه مشخصه های دیگر آثار اوست. فلینی و آنتونیونی با خلق سینمای شخصی، مبهم و نمادین خود درواقع راه گذر از...
-
معرفی فیلمساز : تئودوروس آنجلوپلوس Theo Angelopoulos
دوشنبه 16 اردیبهشتماه سال 1392 14:46
معرفی فیلمساز : تئودوروس آنجلوپلوس دوروس آنجلوپلوس، کارگردان، نمایشنامهنویس، تهیه کننده، بازیگر، منتقد، نویسنده، حقوقدان و شاعر برجستهی یونانی، همچنین همسر فوب اکونوموپلو، تهیه کننده ی سینما، در ۱۹۳۵، در در خانواده ای بازرگان درآتن یونان چشم به هستی گشود .. وی در سال های ۱۹۵۳ – ۱۹۵۷ در دانشگاه آتن حقوق تحصیل کرد و...
-
حسرت
یکشنبه 15 اردیبهشتماه سال 1392 18:21
حسرت پرنده بود . زیبا در رشته های بلور باران و تشویش ذهن خاک . سبز ! در دعای دست درختان . سرخ ! در شرم رخساره دختران در دل تو می شکفت و در رویای من . بر لب های تو بر زخم های من . - نامش؟ ! آرزوی محال ! نیما خسروی شنبه 19/8/75 بروجرد آبشخور: هفتمین ققنوس برچسبها: حسرت , شعری از نیما خسروی , هفتمین ققنوس
-
اینجاست پایان جهان؟
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1392 13:09
اینجاست پایان جهان؟ به یاد آندره تارکوفسکی و فیلم هایش . باران شست غبارخاطره . چکید از برگ سرشک زلال بیشه حسرت باژگون در برکه ی خاموش اسب سپید نجابت را نوشید و کودک آشفت رویای آب . پرسید : اینجاست پایان جهان؟ زن خندید و گریست . خانه گم در غربت مه می وزید نسیم دلتنگی . نشست پر رقصان به خاک . مرد نگریست به آسمان . جوشید...
-
هفتمین ققنوس را ببینید:
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1392 11:32
هفتمین ققنوس را ببینید: وبگاه اختصاصی نیما خسروی اندیشه ،دانش، خلاقیت ، آزادی، هنر و ادبیات www.7thphoenix.ir
-
گفتگو درباره ی استاکر( Stalker) با آندری تارکوفسکی
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1392 11:23
گفتگویی با آندری تارکوفسکی (درباره ی استاکر) آلدو تاسونه – ۱۹۸۰ - در جنگل ممنوعه (منطقه) اتاقی وجود دارد که امیال و آرزو های افراد را برآورده می سازد…در هنگام تماشای “استاکر” در جشنواره ی کن – تنها یک بار ، متاسفانه ، و در حین خاموشی های موقتی بین فیلم ، به این جملات فکر کردم ” نزدیک گل یاسمن سنگی ست ، زیر آن سنگ گنجی...
-
بیست و یک گرم : Alejandro González Iñárritu
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1392 11:10
بیست و یک گرم : می گن درست در لحظه مرگ ۲۱ گرم از وزن آدم کم می شه 21 Grams is a 2003 tragedy drama film directed by Alejandro González Iñárritu and written by Guillermo Arriaga. It stars Sean Penn, Naomi Watts, Danny Huston, and Benicio del Toro. 21
-
استاکر: چشمان تو را ..... ای یار
پنجشنبه 12 اردیبهشتماه سال 1392 10:17
چشمان تو را دوست دارم، ای یار آن شگفتی تابان آتش وار را هنگامی که به ناگاه پلک می گشایی و آذرخشی انگار آسمان را از هم می درد به شتاب نگاه می کنی و پایان فرا می رسد و این افسونی است عظیم تر از آن، که ستوده شود چشمانت در بوسه ای پرشور فرو می افتد و از میان مژگان اندوهگینت خاکستر گرم اشتیاق می درخشد … استاکر/ آندری...
-
استاکر:سفر معما،قدرت استعاره و معجزه
دوشنبه 9 اردیبهشتماه سال 1392 11:04
استاکر:سفر معما،قدرت استعاره و معجزه شخصیت استاکر Stalker ساخته ی کارگردان شهیر آندری تارکوفسکی Andrei Tarkovsky بسیار شبیه کوین در سولاریس و آندری روبلوف است که آرمانی ورای واقعیت دارند، حتی در قرن پانزدهم. این شخصیت های اصلی فیلم به هیچ وجه با تعریف و مفاهیم روزمره هماهنگ نمی شوند. بیایید با هم استاکر همسفرشویم : سه...
-
استاکر:پاسداشت امید با رویکرد اخلاقی
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 18:49
استاکر:پاسداشت امید با رویکرد اخلاقی فیلمی که به بهترین وجه فلسفه ی هنر و زندگی تارکوفسکی را بازگو می کند، استاکر است. فیلمی علمی تخیلی که بر پایه پوچی و بیهودگی دوران مدرن بنا شده است. دو مرد، یک نویسنده و یک دانشمند، عاری از هرگونه اعتماد به نفس، نفس، ایمان و توانایی عشق ورزیدن هستند. آنها مانند بسیاری از چیزهای...
-
تارکوفسکی : هنر پاسخی برای نیازهای معنوی
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 18:48
تارکوفسکی : هنر پاسخی برای نیازهای معنوی برای تارکوفسکی، هنر تلاشی در جهت جبران مافات ، فعالیت های معنوی و خلاقانه است؛ که در جوامع مدرن، به عنوان آخرین پناهگاه انسانیت و اهمیت وجود، نمود پیدا می کند. تارکوفسکی در جایی می گوید، “تمامی هنرهای نو پاسخی برای نیازهای معنوی امروز ماست. سینما، به عنوان یک اختراع تکنولوژیک،...
-
بخشی از نامه کارلوس فوئنتس به دیوید گالاکر
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 18:47
-
سینمای تارکوفسکی : تلاش برای رهیافت به دنیای پررمز و راز درونی
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 15:25
سینمای تارکوفسکی : تلاش برای رهیافت به دنیای پررمز و راز درونی چیزی که فیلمسازانی چون تارکوفسکی از سایر همگنانش برجسته می سازد ؛ بهره گیری غیر معمول او از مدیوم سینماست.تارکوفسکی از این ابزار نه برای نشان دادن آنچه هست که برای ورود به دنیای پررمز و راز درونی اش سود می جوید. “کراکوئر” معتقد بود که سینما نیز به صورت...
-
کارلوس فوئنتس:دیدن خودواقعی
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 15:23
هیچکس نمیتواند خود را واقعا آنطور که هست ببیند بیآن که جدا از بشریت، مطلقا گوشهگیر، همچون طاعونزدهای تنها میان دیگران، زندگی کند… کارلوس فوئنتس | دیان یا شکارچی تنها
-
واروژان،نبوغ بی تکراردر موسیقی پاپ ایران
یکشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1392 12:02
واروژان،نبوغ بی تکراردر موسیقی پاپ ایران دربارۀ «واروژ هاخباندیان» ملقب به «واروژان» و تأثیرش بر موسیقی پاپ ایران کم و بیش سخن گفته شده است. آثار واروژان و و همۀ این کم و بیش سخن گفتنها در ستایش او بوده است، تا آنجا که در زمان حیاتش وی را پدر موسیقی پاپ ایران نامیدند. در سالهای ابتدایی دههٔ پنجاه، ذائقهٔ موسیقی روز...
-
Just Let Me GO
چهارشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1392 13:33
-
مردی که درون سینه اش مهتاب است
چهارشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1392 13:14
چون کوه در این شهر غرورش ناب است در فکر رهایی از غم مرداب است تن خسته ز جنگ غالب نان با شعر مردی که درون سینه اش مهتاب است نیما خسروی
-
تارکوفسکی : پیش اگاهی بازیگر به پایان فیلمنامه
چهارشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1392 12:40
هرگاه بازیگر بداندفیلم چگونه پایان خواهد گرفت نتیجه نهایی یعنی مفهومی را که خودش از نقش در ذهن خویش ترسیم نموده بازی خواهد کرد و با این کاراساس آفرینش سینمایی نقض خواهد شد. آندری تارکوفسکی – کتاب پیکربندی زمان این نوشته را در جای های دیگر ببینید: اینجا و اینجا و اینجا
-
فوئنتس:گذشته ات را فراموش کنی می میری!
چهارشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1392 12:36
اگر گذشته ات را فراموش کنی می میری . کارلوس فوئنتس این نوشته را در جای های دیگر ببینید: اینجا و اینجا و اینجا
-
خوشبختی
سهشنبه 3 اردیبهشتماه سال 1392 14:58
خوشبختی ====== دهم جان تا دم از جانان بگیرم نشانت از نم مژگان بگیرم تو با من مهربانی این مرا بس همه غم ها به دل آسان بگیرم نیما خسروی
-
زیبا ترین سیمای انسانی که تارکوفسکی آفرید
سهشنبه 3 اردیبهشتماه سال 1392 12:38
زیبا ترین سیمای انسانی که تارکوفسکی آفرید الکساندرکادانفسکی (بازیگر نقش استاکر)گویی تازه از اردوگاه یا گتویی گریخته است.زیبا ترین سیمای انسانی ای است که تارکوفسکی آفریدو کامل ترین بیان امید در سینماست. M.Dempcy,"Last Harmony",i:FilmQuartery,Fall 1981,p17. این نوشته را در جای های دیگر ببینید: اینجا و اینجا
-
شاعرانگی درسینما (بخش نخست : استاکر – آندری تارکوفسکی)
دوشنبه 2 اردیبهشتماه سال 1392 15:49
شاعرانگی درسینما (بخش نخست : استاکر – آندری تارکوفسکی) بسیاری به غلط تمامی نماهای بلند و برداشت های آرام را به شاعرانگی مولف نسبت می دهند. اما اگر قبول کنیم که شاعرانگی عناصری زیبایی شناسانه همراه با ایجاز و ایهام و روان بودگی در معنا را همراه دارد، آن موقع است که بسیاری پشت این خط می مانند و تنها امثال تارکوفسکی از...
-
سرنوشت
یکشنبه 1 اردیبهشتماه سال 1392 13:59
من و عشقی به آبی های بالا تو و قلبی به تنهایی دریا دریغ از سرنوشت ما غریبان دو تنها و دو تنها و دو تنها نیماخسروی