نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

شبی خوش است و قصه اش دراز کنید

از راست به چپ:محمد اسلامی -حمید نوید مهر-شعبان شعبانی نسب - نیماخسروی-جمشید کریمی و محمود رضا قهرمان عکس یادگاری شبی از نشست های ادبی پاییز1392 مشهد منزل آقای عباس رحمتی

خیانت (شعر از نیما خسروی)

خیانت

می پیچم به خویشتن 
نه از سنگی که رندان می زنند
از گِلی که تو انداختی
 
ادامه مطلب ...

چرا می نویسم ؟(نیما خسروی)

چرا می نویسم ؟ نیما خسروی

چرا می نویسم ؟
ده سال نوشتن را کنار گذاشته بودم-به خاطر اینکه می دیدم نوشته هایم نه شکم کسی را سیر می کند ، نه کاری ایجاد می کند ، نه آزاد می کند ونه اتفاق مهمی در ادبیات یا هنر کشور به حساب می آیدبه نوعی با خودم قهر کرده بودم...اما از مرداد 88 شروع کرده ام دوباره به نوشتن و سرودن و حالا هم نوشته هایم نه کسی سیر می کند و نه نجات می دهد اما خودم را که ارضا می کند و از یک نواختی و بی حاصلی رها می سازد .

  ادامه مطلب ...

آندری تارکوفسکی :فاجعه ای برای عوام !

یک انسان بزرگ ، در حکم فاجعه ای برای عوام است !
( آندری تارکوفسکی )


دسته بندی : سینما

معرفی فیلم :زمین یخزده The Frozen Ground 2013

سرانجام موفق شدم فیلم زمین یخزده « The Frozen Ground (2013) »را ببینم به طور معمول فیلم هایی را انتخاب می کنم و در فهرست دیدنی هایم می گذارم .این فیلم ها دو دسته اند فیلم هایی که باید به تنهایی و باصبر ، حوصله و با دید فنی تماشا کنم که خواه ناخواه برای دیگران وقت گیر و طاقت فرسا می شود؛ زیرا هر از چند گاه باید برگردم و دوباره یا چند باره نما، زاویه و حرکت دوربین ، نور ، ضرباهنگ و تدوین ، میزانسن ، موسیقی ، بازی ها و دیالوگ ها را وارسی نمایم .
دسته ی دیگر فیلم هایی است که کنارمی گذارم تا با همسرم ببینم .شاید از بخت یاری های زندگی زناشوی ام باشد که من و سیمین در یک جاهایی در فیلم دیدن هم سلیقه ایم اما دریغ که فرصت با هم دیدن کم پیش می آید ....بگذریم .
داشتم می گفتم که سرانجام موفق شدم فیلم زمین یخزده به کارگردانی "اسکات واکر" را ببینم.با بازی نیکولاس کیج و جان کیوزاک و ونسا هاجز .فیلم بازسازی سینمایی یک پرونده پلیسی است درباره کوشش یک گروهبان پلیس میان سال ، برای دستگیری یک قاتل زنجیره ای که از دهه هفتاد 17 زن را به قتل رسانده بود .
دو ، سه موضوع در هنگام تماشای فیلم به نظرم رسید یکی ورود نه چندان موفق فیلم به موضوع تحلیل روانشناختی انگیزه اقدام به قتل یک قاتل زنجیره ای است که در بیشتر موارد بر خلاف تصور عام مشکلات روانی نداشته و از آزمایش های دروغ سنجی به سلامت جسته اما با هوشیاری و خونسردی کار خود را انجام می دهند.
طرح تحلیلی این مسئله شاید تنها در فیلم سکوت بره ها (جاناتان دمی) نمودقابل توجه یافت .این مسئله در این فیلم از سوی گروهبان و در هنگام بازپرسی به صورت گمانه زنی طرح می شود :« ...در دوران بلوغ در می یابی که دختر ها چیز خاصی دارند که تو نداری و به همین خاطر بر تو تسلط دارند اما وقتی بزرگ می شوی که می بینی که می توانی ان چیز را در ازای پول به دست بیاوری و اسلحه ات روی پیشانی آن ها باشد وسوسه می شوی ماشه را بکشی و خودت را ازین تحقیر راحت کنی!..» نگرانی از این موضوع در زندگی گروهبان نیز به چشم می خورد . در جایی در فیلم با خستگی به دختر کوچکش می گوید : هیچ گاه بزرگ نشو !
دیگر این که فیلم می خواهد بگوید ما برای ان که کاری خاص فراتر از منافع و سوداگری هادر زندگی های شخصی مان انجام دهیم نیاز به رانه هایی داریم .چیزهایی که راه بیندازد و تحریک مان کند .شاید اگر گروهبان خواهرش را از دست نداده بودو آزاد شدن قاتل خواهرش یک عمر او را آزار نمی داد هرگز اینقدردر شکار شکارچی زنان تن فروش جدی نمی بود یا زن گروهبان که با حضور دخترک تن فروشی که در خطر است در خانه شان مخالفت می کرد هنگامی که پایمردی و پیگیری گروهبان را در این پرونده می بیند تغییر عقیده داده از شوهرش پشتیبانی نموده و حتا و برای دخترک قربانی مسواکی نو می خرد !
خود دخترک قربانی نیز که حاضر نمی شودبه اداره ی پلیس بیاید و بر علیه قاتل شهادت بدهد هنگامی که می بیند قاتل از پشت میله های بازداشتگاه برای از بین بردن مدرک و شاهد جرم شرایط کشته شدنش را فراهم آورده تغییر عقیده می دهد.
این به ما می گوید باید چیزی در درون مان بجوشد و در حال انفجار باشد ، آزارمان دهد تا سرانجام تصمیم بگیریم تا در بند ترس ها یا خود خواهی هایمان باشیم جهان با همه ی بدی هایش تغییرنخواهد کردو چه بسا بدتر هم شود . 
اما گره ی داستان در دستان بسته به دستبند قاتل زنجیره ای با نقش آفرینی جان کیوزاک بسته می ماند .ما همین قدر می دانیم که او زندگی دو گانه ای دارد آنگونه که زن و فرزندانش از حشر و نشر او با تن فروشان و سپس قصابی آن ها خبر ندارند .و تنها او را در اتاقی مملو از سر های حیواناتی که شکار کرده و بر دیوار کوبیده می بینیم که بی قرارنشسته و به چشم های بی روح انها می نگرد.به راستی چه می شود که انسانی تبدیل می شود به یک قاتل زنجیره ای ؟ چه می شود ؟ آیا از کارش لذت می برد ؟ یا کشتن زنانی که بیشترشان تن فروشی می کنند را به نوعی وظیفه اجتماعی در پاک کردن اجتماع از ایشان می بیند ؟این ها پرسش هایی است که امیدوارم روزی کسی به ان ها پاسخ بدهد.
اما نکته ی سوم بازی جناب نیکولاس کیج است .نیکولاس کیج را بیشتر در نقش های اکشن دیده ایم و به راستی در این نقش ها خوش درخشیده «سوای احیاگرمردگان »به کارگردانی "مارتین اسکورسیسی "و کمی هم در «تغییر چهره»به کارگردانی "جان وو" و اندکی هم در «شهر فرشتگان»یا « شهریار جنگ »که بازی های درونی او نشان داد چه توانمندی شگرفی در بازی نقش های آنچنان دارد در این فیلم نیز می کوشد درگیری عاطفی و همه ی تنش های سرکوب شده ی سالیان خود را در چهره اش نشان دهد .
فیلم با کوشش های سرانجام کامیاب چند نفر که می خواهند در برابر جنایت بایستند و امید را به شهرشان بازگرداندند به پایان می رسد .اما پرسشی که باقی می ماند اینجاست که برای نجات جهانی که پر است از بی عدالتی ها و ناراستی ها چه می توان کرد هنگامی که همه درگیر ترس ها و خودخواهی های خویشیم ؟ 
نیما خسروی
14تیر 93

The Frozen Ground (2013)
105 min - Biography | Crime | History - 11 July 2013 (Netherlands)

An Alaska State Trooper partners with a young woman who escaped the clutches of serial killer Robert Hansen to bring the murderer to justice. Based on actual events.
The Frozen Ground is a 2013 American thriller film written and directed by Scott Walker, his first feature film, based on the real-life 1980s Alaskan hunt for serial killer Robert Hansen. 
Director: Scott Walker
Writer: Scott Walker
Stars: Nicolas Cage, Vanessa Hudgens, John Cusack | 
date: August 23, 2013 (USA)
Director: Scott Walker
Running time: 105 minutes
6.4/10-IMDb
Release 
59%-Rotten Tomatoes
37%-Metacritic
3.9/5-Amazon.com

اطلاعات بیشتر در IMDB

این نوشته  اینجا و اینجا می توانید بخوانید