نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

آیا زندگی زیباست؟!...

آیا زندگی زیباست؟!...

(Life Is Beautiful (1997 

Directed by: RobertoBenigni

  

روبرتو بنینی و جورجیو کانتارینی در قابی از کمدی تراژیک «زندگی زیباست» براساس فیلمنامه ای نوشته ی وینچنزو چرامی. در این فیلم بنینی از تمام توان بازیگری خود به ویژه در نمایش های کمدی تلویزیونی بهره جست و با استفاده از زبان بدن و حرکات فیزیکی مقابل دوربین، شاه نقشی را آفرید که هنوز موفق به تکرار آن نشده. استعداد کارگردانی و خلاقیت بنینی در ایجاد حس طنز از دل داستانی غمناک و تلفیق هوشمندانه ی کمدی و تراژدی بَدَل به خلق یک اثر ماندگار و ستودنی شد، در حدی که حتی عده ای او را متهم به تحریف تاریخ کردند، و این لحنی ست که حتی چاپلین هم در ((دیکتاتور بزرگ)) محافظه کارانه از آن پرهیز می کند.

فیلم از طریق ساختار روائی‌اش و با استفاده از قراردادهای سبک‌شناختی رئالیزم، به نمایش تعارض دنیای درونیِ شیرین گوئیدو با تلخی زندگی سخت و مصیبت‌بارِ نیمه دوم اثر پرداخته و در واقع کشمکش اصلی دقیقن همین جا در تلاش گوئیدو برای نجات پسرش از تلخی دنیای حقیقی اطرافش و پناه دادن به او در پشت سنگر ایمان و آرامش درونی خویشتن شکل می‌گیرد و این چنین است که فداکاری پدرانه گوئیدو با ایستادگی وی بر آرمان‌های ایده‌آل‌گرایانه‌اش تا پای جان، به اثبات می‌رسد

اصولن آنچه در فیلمنامه "زندگی زیباست" به وفور به چشم می‌خورد کارکرد و منطق حضور جزئیات به ظاهر بی‌اهمیتی است که با جلوتر رفتن فیلم نقش اساسی باورنکردنی‌شان را به نظاره می‌نشینیم

روبرتو بنینی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم زندگی زیباست در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول و بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان موفق به دریافت اسکار شد.

 

‍روبرتو بنینی (زادهٔ ۲۷ اکتبر ۱۹۵۲) بازیگر، فیلم‌نامه نویس و کارگردان سینما و تئاتر و تلویزیون ایتالیایی است.

بنینی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «زندگی زیباست » نامزد دریافت ۴ اسکار در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد که در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول و بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان موفق به دریافت اسکار شد. وی یکی از دو کارگردانیست که برای کارگردانی خودش اسکار بازیگری را در یافت کرده‌است، دیگری لارنس الیویه است.

 بردن جایزه اسکار به طبع دریافت‌کننده‌هایش را ذوق‌زده می‌کند و اصولا یکی از لذت‌های تماشای مراسم‌ دیدن عکس‌العمل برندگان است. رکورد ذوق‌زدگی در مراسم اسکار و بیشترین مقدار هیجان‌زدگی، به نام روبرتو بنینی کارگردان ایتالیایی فیلم” Life Is Beautiful” که به فارسی می شود ” زندگی زیباست”، ثبت شده است.!بنینی هنگامی که نامش را به عنوان برنده بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شنید از شدت هیجان برای رسیدن به سن از روی صندلی‌ها پرید و بعد هم جست و خیزکنان خودش را به روی سن رساند. او البته در آن سال به خاطر بازیش در فیلم “زندگی زیباست” به عنوان بهترین هنرپیشه مرد هم شناخته شد. این کارگردان ایتالیایی وقتی اسکارش را در دستانش گرفت، گفت که دادن این اسکار به او اشتباه بزرگی بوده چون که او هرچه از زبان انگلیسی بلد بوده برای تشکر کردن به خاطر اسکار اولش به خرج داده است!

 

سال بعد از آن که بنینی می‌بایست برنده جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن را اعلام می‌کرد، بیلی کریستال مجری مراسم با یک تور بزرگ پروانه گیری در پشت سر او ایستاده بود تا اگر یک وقت بنینی دوباره جو زده شد و بالا و پایین پرید، بتواند او را با تور بگیرد.در این فیلم واکنش خنده دار و هیجان زده شدن روبرتو بنینی را پس از اعلام برنده شدن و کسب جایزه اسکار همراه با سخنرانی زیبا و تاثیرگذار او می بینیم:

هیجان زده شدن روبرتو بنینی از کسب اسکار 1998 با زیرنویس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد