نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاهی به فیلم درخت گلابی ساخته داریوش مهرچویی

بر این باورم که یکی از ده فیلم برتر تاریخ سینمای ایران درخت گلابی است، نه فقط به خاطر ژست روشنفکرانه اش که ارایه یک اقتباس ادبی موفق از نوشته گلی ترقی ، همراه با روایت عاشقانه دل انگیزی که به ورطه سانتی مانتالیسم و هندی بازی نمی افتد ، درخشش گلشیفته که از همان نخست پیدا بود سهم بیشتری از سینمای ایران می طلبد و سایر بازی های هنرمندانه بازیگرانش با اشاره ظریفی به ماجراهای تاریخی و سیاسی کشور دارد و سیر دلچسبی که همچون یک سمفونی شکوهمندپیس از طی فراز و فرودش به درستی و به هنگام به نتیجه می رسد .ایهامی که از درخت گلابی قدیمی که میوه نداده و نویسنده داستان که فکر میکند خلاقیتش را در نوشتن از دست داده بر می آید همراه با خاطرات او از آن باغ و ان درخت موسیقی فیلم از یکی از قطعات فیلیپ گلاس به نام Mad Rush استفاده شده ،فیلمبردای استادانه محمود کلاری تماشگر را به درون فضای ذهنی شخصیت ها و دغدغه هایشان می کشاند مهر تاییدی است بر ارزش های کارگردانی که هنرمندانه توانسته در جامعه تاثیر بگذارد: داریوش مهرجویی

نیما خسروی 

ادامه مطلب ...

مجموعه ای از آثـار نقـاشی لئـوناردو داوینـچی



لئوناردو داوینچی (۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - ۲ مه ‌۱۵۱۹) دانشمند و هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که در رشته‌های نقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، و هندسه برجسته بود. عده‌ای از محققان ایتالیایی با تحقیق بر روی اثر انگشت بازسازی شدۀ وی، او را دارای ریشۀ عربی و اهل خاورمیانه برشمرده‌اند. داوینچی را کهن‌الگوی "فرد رنسانسی" دانسته‌اند. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشت هایی که بالغ بر هزاران صفحه می باشند، ثبت کرده است. او طرحهای مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.

داوینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومتر شمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های "مونالیزا" مشهور به لبخند ژوکوند و "شام آخر" است.

 

 

11.jpg

ادامه مطلب ...

گزارش یک فیلم :Perfect Sense 2011 ساخته David Mackenzie

  

گزارش یک فیلم :Perfect Sense 2011 ساخته David Mackenzie   

 روایتی ازیک عاشقانه مدرن !

امشب مجالی یافتم تا فیلم "احساس کامل  Perfect Sense 2011 "ساخته ی "دیوید مکنزیDavid Mackenzie" را ببینم . روی پوستر قیلم نوشته شده بود روایتی ازیک عاشقانه مدرن ! هر چند خودم را برای دیدن یک فیلم عاشقانه با بازی خانم "اوا گرین "و آقای "ایوان مک گریگور" آماده کرده بودم اما با دیدن رخداد هایی که روابط افراد رادر داستان فیلم  تحت تاثیر قرار می داد من هم تحت تاثیر قرار گرفتم!

ادامه مطلب ...