نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نقدی بر نظر آقای مصطفی ملکیان درباره تقدم آزادگی بر آزادی



آقای #مصطفی_ملکیان گفته است:«آزادگی را بر آزادی مقدم می‌‌دانم.آزادگی یعنی رهیدن از قیدوبندهای درونی. این نوع رهیدن از قیدوبندهای درونی بر رهایی ازقیدوبندهای بیرونی تقدم دارد و مهم‌تر است. اگر ما این آزادگی را داشتیم، آزادی هم به همراهش می‌آید. چون انسان‌هایی که آزادگی ندارند، باعث به ‌وجود آمدن و ساخته‌شدن مستبدها می‌شوند. چه کسی می‌تواند دیکتاتور را آنقدر بزرگ کند که در نهایت مثل بختک بر سر جامعه و ملت فرود بیاید؟ کسانی که آزاده نیستند. دیکتاتورها، قدرتی به من اعطا می‌کنند و من را در مقابل خودشان خاضع می‌کنند. من یا هر شخص دیگری که هنوز در پی شهرت و جاه و مقام و حیثیت اجتماعی هستیم، به خاطر عدم آزادگی درونی‌مان به ایشان(دیکتاتورها) نیازمندیم و ایشان آن نیاز ما را برآورده می‌سازند و ما را در مقابل خودشان خاضع می‌کنند.
بنابراین من رهایی از قیدوبندهای درونی را به‌مراتب مهم‌تر از قیدوبندهای بیرونی می‌دانم. به این علت که قیدوبندهای بیرونی را قیدوبندهای درونی به‌ وجود می‌آورند.» 
مصطفی ملکیان در گفت‌وگو با سالنامۀ 95 روزنامۀ اعتماد

آیا شما هم آزادگی را بر آزادی مقدم می دانید ؟ از شما دعوت می شود در این باره نقد مرا بخوانید و سپاسگزارم اگر نظرتان را بدانم :

  ادامه مطلب ...

رد پا ها

رد پا ها می روند 
با نه اعتنایی به امید که می سوزد 
و نه رحمی با دل من که خونین ،

در زمستانی 
که رد پاها

باز نمی گردند.


#نیما_خسروی
T.me/nimaphonix


مصدق: مردی از جنس آزادی


بی شک به گواه بسیاری از تاریخ نگاران و پژوهشگران دکتر محمد مصدق  یکی از تاثیر گذار ترین شخصیت های تاریخ ایران است .  شخصیتی که کشورش را دوست داشت و در راستای هدفش همه ی وجودش را هزینه کرد. حکومت مصدق به عنوان یکی دیگر از تلاش های نافرجام و تراژیک برقراری مردمسالاری پس از مشروطیت به همانجا رفت که دوم خرداد رفت یعنی به عمق  درون بغض  خسته و در هم شکسته میلیون ها ایرانی وطن دوست و  آزادیخواه. شاید درصد ایرانیانی که ضرورت دموکراسی را درک کرده اند به نسبت آنها که هنوز درخواب و خیال سنت مانده اند آنقدر بالا نرفته که رنسانسی روی دهد اما به قول خود مصدق :« ... آنچه بر ما گذشته بیش از ساعتی از عمر یک ملت نیست...» .  به نظرم درین ظلمات جهل و ناآگاهی  تاریخ همچنان به زیان ایران و ایرانیان تکرارمی شود زیرا هنوز به قول ابوالفضل بیهقی می توانند مشتی رند را سیم دهند تا سنگ زنند....و هنوز به قول بامداد(احمد شاملو)ی بزرگ :« شیفتگان به عدالت را با آفتابگونه ای دل می فریبند...»

نیماخسروی

 

https://t.me/nimaphonix ادامه مطلب ...