نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

« لوسی 2014 »: نگاهی به فرا شدن

 « لوسی 2014 »: نگاهی به فرا شدن 
فیلم «لوسی» در ژانرماجراجویی و علمی تخیلی ساخته سال 2014 آقای «لوک بسون» کارگردان نام آشنای فرانسوی ست که فیلم های مطرحی چون نیکیتا،لئون، آبی بزرگ ، عنصر پنجم و پیام آور: داستان ژاندارک را ساخته است و در بسیاری از فیلم هایش شخصیت زنی وجود دارد که علی رغم آسیب پذیری اش در رو در رویی با جهان آکنده از خشونت ،می تواند موجب تاثیرگذاری جدی بر دنیا شود. فیلم «لوسی 2014» نیز بر همین پایه استوار است.
لوسی « اسکارلت جوهانسون»دختری است که در تایوان زندگی می کند ناخواسته وارد جریان دلالی مواد مخدر و شبکه توزیع بی رحم آن می شود .در این ماجرا قاچاقچیان موادمخدر شیمیایی به نام « CPH4»را دردرون شکمش جاسازی می کنند اما بر اثر لگدی که می خورد کیسه مواد شکافته شده و وارد بدنش می شود و او را به یک فرا انسان تغییر می دهد. 

 

 

از سوی دیگر پروفسوری « مورگان فریمن » را می بینیم که در باره ی فیزیک پژوهش می کند و شاهد آنیم که در جلسه های می گوید که آدمی در دراز نای زمان نتوانسته بیش از 5 درصد از توانایی مغرش بهره ببرد و چنانکه بتواند این بهره وری را تا 20درصد بالا ببرد.زندگی بشر دیگرگون خواهد شد.
پروفسور بر این باور است که مسیر تکامل از جریان خودش خارج شده زیرا انسان به جای افزایش دانایی اش دچارحرص ثروت اندوزی و قدرت شده است .او می گوید:«ما تشنه-ی قدرتیم . انسان با دانش بدرفتاری می کند . فقط ایجاد ناپایداری و هرج و مرج . هرج و مرج از نادانی و نه دانش... از صد میلیون پیوند عصبی بشر،فقط 15 درصدش کار می کند ، بیشترین ارتباط این شبکه عصبی با بشر . چون ارتباط آدمی با ستاره های کهکشان است ، شبکه های زیادی از اطلاعات داریم که به صورت مجازی قابل دسترس نیستند...» .البته این یکی از نقاط ضعف فیلم است زیرا طرح فرضیه هایی علمی اثبات نشده درباره ی مغز انسان فاصله ی محتوایی لوسی را با فیلم هایی مانند 2001 یک ادیسه فضایی را دوچندان ساخته و احترام همگان را به جناب استانلی کوبریک فقید در طرح مسائل علمی در سینما بیشتر بر می انگیزد .


شایدبا این رویکرد آقای کارگردان ذهن تماشاگر را از از دنباله روی به سبک هالیوود از یک زن ابر قهرمان - که مردان بدکار را به آسانی از پای در می آورد و بر همه چیز چیره می شود - به سوی طرح موضوع ها و پرسش های علمی ، فلسفی و بنیادین می کشاند .فیلم با این سخن آغاز می شود:«میلیون ها سال پیش ، زندگی به ما داده شد.ما باآن چه کردیم ؟»
گفتنی است لوسی نام نخستین مادینه انسان نخستین نیز می باشد* .نامی که دانشمندان بر بقایای استخوان های گردآوری شده با عمرمیلیون ها سال و با نشانگان انسانی نهاده و پس از باز سازی چهره و اندامش ، این میمون – آدمی را در موزه به نمایش گذاشته اند.و لوک بسون با یاری گرفتن از ابزار جادویی سینما لوسی سال 2014 را در سفری شگغت انگیز در زمان به دیدار لوسی نخستین می برد تا با تماس انگشت اشاره با لوسی باستانی به شیوه ی نقاشی روی سقف کلیسای سیستین رم به نام آفرینش انسان۱۵۱۱ میلادی اثر میکل آنژبه درک همه جانبه ای نسبت به آفرینش و تکامل و مفهوم زندگی نایل آید .
هرچند به نظرم خانم جوهانسون علی رغم جذابیت های سینمایی اش چندان مناسب برای این سفر شگرف به نظر نمی رسند و بهتر بود آقای کارگردان بازیگری با توانایی های بیشتر را به کار می گرفت. اسکارلت جوهانسون البته به انتخاب نوین فیلمسازان هالییود در ارایه نقش زنان ستیزه جو در فیلم های اکشن چون انتقام جویان، کاپیتان آمریکا و زیر پوست بدل شده که گویا همین موضوع ملاک گزینش لوک بسون نیز بوده است اما متاسفانه از پس این نقش چنان که باید بر نمی آید.زیرا باید چیزی فراتر از این زنان را در این فیلم نشان دهد . «اسکارلت جوهانسون »سوای آن چه در برآوردن خواسته های کارگردان از خود نشان داده چیز دیگری بر این نقش نیفزوده است.
در حالی که ما بر اساس روند داستان در فیلمنامه شاهد آن هستیم که لوسی از یک زن سبک سر ودچار زندگی نکبت آلود باید به گونه ای انسان اندیشنده ، درک کننده ، رها از آرزوها و دلبستگی های روزمره دگرگون شود ،به نظرمن انسانی برتر و فرا زنی که راز بزرگ را دریافته است می باید فراتر از یک سوپر استار بزن بهادر باشد که به راحتی تبهکاران را از پای در می آورد و با رانندگی بی ملاحظه اش شهر را به هم می ریزد و اراده اش را به همه تحمیل می کند .این فراانسان به جای آن که حس خوبی از تکامل و انسانیت را به تماشاگر منتقل نماید ؛او را به یاد ترمیناتور های آقای "جیمز کامرون" می اندازد که مامور به نابودی و ویران گری بودند!
ما تا پایان فیلم حرف هایی از او می شنویم که لوسی بادگرگونی اش تحت تاثیر ورود حجم بسیاری از گونه ای مواد مخدر خطرناک و شیمیایی برای ما و گزارش دگرگونی ها را در درونش می دهد :« احساس درد ندارم . ترس . اشتیاق ، هرچیزی که ما رو بشر می کنه ، بعلاوه تمام دانش و فیزیک کوانتومی ، ریاضیات، حجم بیکران مغز سلول ، دانش های بشری در ذهنم منفجر میشن... من رشد استخون های خودم رو یادمه ، ماهیچه ها زیر پوست ، الآن همه چی فرق میکنه ، من صداها و موزیک رو درک میکنم ، مث یه مایع ، مسخره-ست ، من خیلی از خودم ، و از جاه طلبی هام آزرده شدم ، و با دستیابی به اعماق مغزم ، من ساختار اولیه-ی خودم رو میبینم . که یه مانع محسوب میشه ...من خودم رو شفاف می کنم ، ...» کارگردان به جز جرقه ها در میان سلول هاو عصب های درون لوسی و توانایی های چیره مندانه اش در خواندن ، نوشتن، راهبری ذهن دیگران و مبارزه با دشمنان چیزی بیش از آن نمی افزاید .در حالی که از او انتظار بیشتری می رود .آیا قراراست ما با تکامل همچنان آدم هایی خودخواه ، جاه طلب و خشن باقی بمانیم ؟ 
می خواهم بگویم با این اوصاف لوک بسون در به تصویر کشیدن انسان والا ، فرا بشر و آدمی که به همه ی ظرفیت تکامل خوددست یافته شکست خورده است .


در جایی پروفسور می گوید :« تمام سلول هایی که کِرم یا بشر ، را می سازند ، دو گزینه دارند ، جاودانگی . یا تولید مثل ، اگر زیستگاهشان کاملن مطلوب نباشد . سلول ، جاودانگی رو انتخاب می کند . به آن گفته می شود "وابستگی به خود " ، اما اگر زیستگاهشان کاملن مطلوب باشد . تولید مثل انتخاب می شود ، و هنگامی که می میرند ، دیتاهای اصلی . به سلول های پیرو ، منتقل میشود و دانش راازمیان زمان به ارث می برند ...»دست آخر قرار است لوسی بر اساس این تعریف جاودانگی را برگزیندوبا انتقال دانشش به رایانه پروفسور خویش را فدا کند .آقای کارگردان به پیروی از ادبیات و سنت های عرفانی شرق این حد اعلای رشد و تکامل بشری را که با فنا و پیوستن به ذات جاودانگی و وحدت وجود معنا می شود، لوسی را به جاودانگی می پیوندد تاآنجا که از وجود مادی او تنها لباس و کفش هایش باقی مانده و از دانشش یک فلش مموری ! تحویل پروفسور می شود. هنگامی که به دنبالش می گردند پیامش روی صفحه تلفن همراه آشکار می شود که : «من همه جا هستم»
فیلم آقای لوک بسون با تغییر کوچکی در کلام آغازین به پایان می رسد :«سال ها پیش زندگی به ما داده شد . حالا تو میدانی چکار کنی ».
هر چند لوک بسون هدفش راساختن یک فیلم اکشن هدف دار عنوان کرده و فیلم لوسی 2014 هم با فروش بالای جهانی (330+ میلیون دلار)در گیشه ها درخشیده است بیشتر از آن جهت که در میان همه ی تولید های کارخانه رویا سازی هالیوودفیلمی است که با اشاره به فرا شدن و وفرا رفتن من و توی مخاطب را به چیزی بیش از بودن و گذران کم مایه مان رهنمون می شود برگزیده و درباره اش نوشتم تا که قبول افتد و چه در نظر آید. 
نیما خسروی
21مهر 93
* فسیل معروف لوسی متعلق به گونه ی انسان تباری با نام علمی Australopithecus afarensis می باشد که از ۳٫۷۶ میلیون سال پیش تا ۲٫۹۲ میلیون سال پیش در شمال کنیا و جنوب اتیوپی می‌زیست.


Lucy 2014
ژانر : اکشن | علمی تخیلی
محصول : 2014 آمریکا
ستارگان : Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi
9 min - Action | Sci-Fi | Thriller - 25 July 2014 (USA)
6.6 Your rating: -/10 Ratings: 6.6/10 from 83,463 users Metascore: 61/100 
Reviews: 490 user | 333 critic | 45 from Metacritic.com
A woman, accidentally caught in a dark deal, turns the tables on her captors and transforms into a merciless warrior evolved beyond human logic.
Director: Luc Besson
Writer: Luc Besson
Stars: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi

اطلاعات بیشتر درباره فیلم در وب گاه imdb

این نوشته را می توانید اینجا و اینجا بخوانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد