نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

گوی طلایی در دستان اصغر فرهادی :چهره ی سیلی خورده هنرمند وطن


شصت و نهمین دوره جایزه گولدن گلاب (گوی طلایی) در حالی از ساعت چهار بامداد امروز به وقت تهران آغاز شد که اصغر فرهادی رقابتی سخت برای کسب عنوان برترین فیلم غیر انگلیسی زیان را در پیش داشت اما اقبالی که در رویدادهای بین المللی سینمایی نسبت به «جدایی نادر از سیمین» صورت پذیرفته بود به گوی طلایی نیز تنه زد تا ساخته ارزشمند فرهادی نخستین فیلم ایرانی باشد که موفق به کسب جایزه گولدن گلوب شود.


جایزه برترین فیلم غیرانگلیسی زبان گولدن گلوب شصت و نهم به اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» رسید تا نماینده ایران در اسکار، یک گام بلند به سمت تصاحب این عنوان ارزشمند بردارد.


اصغر فرهادی وقتی به همراه پیمان معادی به روی سن رفت و جایزه خود را از دستان خانم مدونا دریافت کرد سخنرانی خود را چنین اغاز کرد: پیش از آمدن به اینجا همواره فکر می کردم که از چه کسانی سخن بگویم و تشکر کنم. از پدرم؟مادرم؟همسرم؟دخترم؟دوستانم؟ ولی الان که فکر می کنم هیچ چیزی را بهتر از این نمی بینم که از مردم سرزمینم ایران تشکر کنم. مردم ایران مردم صلح طلبی هستند. مردم ایران دوست داشتنی ترین مردم دنیا هستند.فیلم فرهادی که از زمان شرکت در جشنواره برلین تا کنون برنده 52 جایزه بین المللی شده بود که 37 مورد از این جوایز به عنوان بهترین فیلم بوده است

    


. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم برلین برنده سه جایزه شده بود که در تاریخ این رقابت ها بی سابقه بود.فیلم فرهادی در این بخش از مسابقات با فیلم های «گل‌های جنگ» ساخته ژانگ ییمو محصول مشترک چین و هنگ‌کنگ، «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی آنجلینا جولی محصول آمریکا که در آن به زبان بوسنیایی، «پسربچه با دوچرخه» ساخته برادران داردن که محصول بلژیک و «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی پدرو آلمودوار از کشور اسپانیا رقابت می کرد و توانست جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را به خود اختصاص دهد.جوایز گلدن گلوب را انجمن مطبوعات خارجی هالیوود اعطاء می‌کند. گلدن گلوب پس از اسکار مهمترین جایزه سینمایی در آمریکاست

.

چهره ی سیلی خورده هنرمند وطن

یادتان هست اصغر فرهادی را دو سال پیش وقتی خطاب به سینما گران درمراسم جشن خانه سینمای ایران در حالی که جایزه بهترین فیلم را در دست داشت اعلام کرد: "امیدوارم کارگردانانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و آنهایی که امکان کار کردن در ایران را ندارند بتوانند در جشن بعدی خانه سینما به رقابت بپردازند." اشاره او یه سینما گرانی چون محسن مخملباف، بهرام بیضایی، امیر نادری، و همچنین جعفر پناهی بود که با خشم و واکنش مستقیم مسئولین مواجه شد و تا مدتی جلوی کارش را گرفتند،وزیر ارشاد گقت :فرهادی باید بیاید و از شکری که خورده عذر بخواهد!و پس از چندی مجوزباطل شده اش را دوباره به دستش دادند تا هنگام اکران فیلم اش را درگیر مسخره ترین ماراتون سینمایی یعنی رقایت یکطرفه و تبعیض آمیزبا فیلم اخراجی های 3 نمودند.میزان سینماهای اختصاص داده شده و بلیط های مجانی که به کارکنان دولت و نهادی های وابسته اعطا گردید و آمارفروش میلیاردی اخراجی ها که کارگردان متوهم آن را به رجز خوانی واداشته بود از یکسو و حمایت هنرمندان و روشنفکران، آزادیخواهان و فعالان جنتیش مدنی ایران آن را به صدای جریان مخالف رژیم در داخل تیدبل نمود.هرچند خود فرهادی هوشمندانه فیلمش را به سلامت ازین گذرگاه دشوار تا به پای صحنه اسکار رساند و فروش خارجی فیلمش جبران نامهربانی های مسوولین بی فرهنگ هنر و فرهنگ داخل را نمود اما در مراسم گولدن گلوب یاد دیالوگ سیمین در فیلم اقتادم هنگامیکه در دادگاه می گوید می خواهد برای تامین آینده ی فرزندش وی را به خارج از کشور ببرد چون داخل مملکتی که ....وقتی با اعتراض و پرخاش قاضی مواجه می شود سکوت اختبار میکند...آری ...این روز ها همه سکوت پیشه کرده اند حتا خود آقای کارگردان ....اما باز از خود می پرسم چرا چهره ی هنرمندان وطن سیلی خورده است؟ شادی وامید کجاست؟ چرا چهره ی فرهادی آتقدر غریب و گرفته بود؟چرا نتوانست پیام صلح و دوستی ایرانیان را با صدایی رسا و پر امید به جهان و جهانیان بدهد؟چرا آنفدرمی ترسید که مبادا مدونا او را در آغوش بگبرد یا بوسه ای متعارف بر گونه اش بنشاند؟چرا؟چرا؟

چرا؟ این شاید از شوربختی ما ایرانیان باشد که با پیروزی تیم فوتبالمان یا برنده شدن فیلم مان اینقدر ذوق میکنیم .اینها را من میتویسم که در تاربکی بامداد دوشنبه 26/10/90 از جا پریدم و کف زدم و گریه کردم و هنوز آرام نگرفته ام !براستی چرا اینطور است ؟یعنی شادی همان طفل مرده است در قلب هایمان که دوباره نفس می کشد ؟برای قرهادی و همه هنرمندان سیلی خورده وطن روزگاری به از این آرزومندم .

نیما خسروی

برای آگاهی بیشتر:                                                                          
http://www.thereelbits.com/2012/01/16/golden-globes-
2012-winners-list
http://www.altfg.comhttps://www.facebook.com/GoldenGlobeshttp://www.nbc.com/golden-globes/

www.bbc.co.uk/persian/arts/2012/01/120115_u04_seperation_globes.shtml.

http://baztab.net/fa/news/601/%D8%A7%D8%B5%D8%BA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%84%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF--%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1

http://www.khabarsaaz.ir/1390/10/%D8%A7%D8%B5%D8%BA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%84%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF/

http://diversitynewsmagazine.com/author/admin

http://www.awardsdaily.com



آبشخور: http:7thghoghnoos.blogfa.com

نظرات 3 + ارسال نظر
ashena شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:08 ق.ظ

کیومرث پوراحمد:مسائل و دغدغه های شخصیت های فیلم فرهادی، مسائل آدم های شهری و مدرن بود.
بله. هیچ بدویتی در این فیلم نبود. اگر ترسیم بدویت دلیل جایزه گرفتن فیلم های کیارستمی بود، پس چرا "جدایی نادر از سیمین" جایزه گرفت. دلیل این جایزه گرفتن ها، نه پرداختن به بدویت که پرداختن به انسانیت است. پرداختن به عاطفه و جدایی است. دلیلش نشان دادن بچه ای است که نمی داند پدرش را انتخاب کند یا مادرش را. دلیلش نشان دادن آن پدری است که بیماری آلزایمر دارد و پسرش می گوید: "اون نمی دونه من پسرشم، من که می دونم اون پدرمه." این چیزهاست که بر مردم جهان تاثیر می گذارد.

ashena پنج‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:58 ق.ظ

واکنش اصغر فرهادی به نامزدی فیلمش در دو رشته اسکار
ست اندرکاران مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ روز سه شنبه ۲۴ ژانویه فهرست نهایی نامزدهای قسمت های مختلف این جایزه بزرگ سینمایی را ارائه کردند. هیوگو، ساخته مارتین اسکورسیزی با نامزدی در ۱۱ رشته مختلف در صدر نامزدها قرار گرفت و جدایی نادر از سیمین در دو رشته بهترین فیلمنامه تالیفی و بهترین فیلم خارجی نامزد شد.

آقای فرهادی بعد از اعلام اسامی نامزدها به خبرنگاران گفت که نامزدی در رشته بهترین فیلمنامه تالیفی از این جهت بیشتر برایش اهمیت دارد که او کارش را با نویسندگی آغاز کرده است.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که اگر جایزه اصلی بهترین فیلمنامه را بگیرد چه احساسی خواهد داشت گفت: "این موفقیت تنها برای من نخواهد بود بلکه متعلق به همه کارگردانانی خواهد بود که به زبان‌هایی غیر از انگلیسی فیلم می‌سازند این به معنای آن است که زبان نمی‌تواند مانعی در ارتباط برقرار کردن تماشاگران با فیلم‌ها در دنیای سینما باشد و سینما یک زبان مشترک جهانی است."
www.bbc.co.uk/persian/rolling_news/2012/01/120125_l06_rln_farhadi_reax_oscar_nomination.shtml

شهاب تاج یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:49 ق.ظ

درود به این پست زیبات دوست عزیز
اصغر فرهادی انقد بزرگه که امثال ده نمکی که ذره ای از سینما اطلاعات ندارن به گرد پاش نمیرسن.بهترین مثال مقایسه پراید با پورشه بود که خود فرهادی هوشمندانه جوابشو داد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد