نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

در حاشیه سخنان مسعود فراستی درباره فیلم جدایی نادر از سیمین


آقای فراستی ، حداقل هنر را  پاس بدارید .اگر آزاده اید..

در حاشیه سخنان  مسعود فراستی درباره فیلم  جدایی نادر از سیمین 

========================

فیلمی دیدم ازجلسه نقد و تحلیل  جدایی نادر از سیمین  که در آن مسعود فراستی داشت  پنبه اصغر فرهادی را می زد!آنها که با نگرش او آشنا هستند می دانند با چه دیدگاه هایی نقد می نویسد.من از دهه شصت با ایشان و نوشته هایش آشنایم و بطور معمول  اگر بخواهم  حرص یخورم نوشته هایش را می خوانم.خلاصه ایشان در خلال صحبت هایش -که ظاهرا برای دانشجویان بود-داشت ازشخصیت پردازی فرهادی ایراد میگرفت که شخصیت نادر که آنفدر اصول گراو تابع قوانین اخلاقی  و آنهمه ادعای پدر دوستی دارد تا آنجا که بخاطر آن زندگیش دارد از هم می پاشد در یکجا خودش را لو می دهد و آنجاست که پدر پشت در حمام بیهوش شده و او برای آنکه به داخل حمام برود در را با فشار باز می کند! او همینطور شور گرفته بود که کدام انسان اخلاقی و پدر دوست این کار را می کند ؟ فرهادی می توانست تا آنجا که نادر پشت در است و نمی تواند به داخل حمام برود با یک کلوز آپ و کات کار را ببندد بی آنکه این صحنه را اینگونه نشان دهد.

راستش برای لحظه ای ماندم...آقای فراستی کسی است که درباره سینما کتاب نوشته و نظراتش در برنامه هفت و سابر رسانه های کشوربرای مخاطبان  مشخصی خریدار دارد اما اینکه با افتخار موضوع نقد اخلاقی را با نقد محتوا و با نقد تکنیک به راحتی خلط میکند و کسی هم در آن سالن نیست که به او بگوید آقای فراستی خیلی ممنون. انتفاد /  پیشنهاد شما درباره کلوزآپ و کات فابل توجه بود پولتان را بگبرید و دیگر تشریف ببرید!

در اینکه باید بسیار درباره این فیلم و سایر فیلم های درخور توجه بحث کرد و انتقاد ها را شنید هیچ اشکالی نمیبینم .اینکه به زعم شما کارگردان از کلوز آپ وکات بهره می برد هم نظری است اما اینکه نادر در پشت در حمام است  باید چه وردی میخواند که در باز می شد؟خود شما آقای فراستی در چنان حالتی اگر گیر می افتادیدچه می کردید؟شما به عنوان منتقد سینما حتما می دانید هنگامی که کارگردان صحنه ای را به عمد کش می دهد می خواهد روی جزئیاتی تاکید نماید که ذهن بیننده را با ان درگیر کند.

فیلم اتفاقن حکایت واکنش های ایرانیان ست در هنگام دشواری یا گرفتاری ، همانجا که طرف برای دفع ضرر یا جلب منفعت حاضر می شود دروغ بگوید یا کار عیر اخلاقی انجام دهد.آقای فراستی یعنی شما به این نکته فکر نکرده بودید؟ از درباره الی تا جدایی نادر از سیمین شما دو سال فرصت داشتید دراین باره بیندیشید  تا اگر اندکی صداقت  با وجدان در شما و فرج و دیگر دوستان باقی بود برسید به ریشه های این بی اخلاقی ....آیا نامهربانی های شما و رفقایتان نسبت به فرهادی و فیلمش به گونه ای واکنش خشمگینانه و فرافکنانه نسبت به همان موضوعی نیست که فرهادی  آن را طرخ می کند؟...اما اگر می پذیرفتید  آنوقت آیا  می توانستید به راحتی  و بدون مخالف بنشینید و خودتان را متتفد بنامید؟آنوقت آیا تحمل داشتید صداقت بورزید ولو چهره تان نزد همگان آشکار شود؟ آیا به خود اجازه می دادید به مصلحت درباره خیلی چیزها سکوت کنیدو درباره بسیاری چیزها ناروا بگویید؟

شما و رفقایتان خوب بلدید از هیچ همه چیز  و از همه چیز هیچ بسازیدو مغلطه کنید ...یادتان هست ؟در باز است ...باز پرنده است پس در پرنده است! این قیاس شبیه به قیاس جنابعالی درباره این سکانس و این صحنه خاص نیست؟

در این سالها همبشه برای آنکه یک شخصیت فرهنگی با هنرمند دیگر اندیش را لجن مال کنتد از قلم ها ی بی انصاف و زبان های تیز و بی ملاحظه و فحاش سود جسته اند...آقای فراستی سی و سه سال گذشت ؛ سینمای ابران به لطف شما و رفقایتان از یک رسته ی  هنری و فخیم به سطح مسخرگی و ترکتازی های فیلم های بی ارزشی همچون اخراجی ها رسیده است ...این سینما را با چند فیلم و سینما گر معدودش رها کنید اگر بخاطر اندیشه شان آنها را دوست ندارید.

حداقل هنررا پاس بدارید .

اگر آزاده اید.


  نیما خسروی


این نوشته نخستین بار در وبنوشت هفتمین ققنوس انتشار یافت


بیشتر درباره همین موضوع :

جدایی نادر از سیمین» در راستای تفکر تحریم ایران است

انتقاد تند تهمینه میلانی از اظهارات فراستی درباره «جدایی نادر از سیمین» در برنامه هفت

فایل صوتی اظهارات مسعود فراستی درباره جدایی نادر از سمین

اظهارات جالب مسعود فراستی در کلاس درس

متن مناظره فراستی و پوریا در مورد فیلم جدایی نادر از سیمین

مسعود فراستی منتقدی از جنس باد

فراستی : پیش بینی ام درباره اصغر فرهادی درست از آب درآمد !




سخنان مسعود فراستی را اینجا ببینید :


 1 و 2

برچسب‌ها: فیلم جدایی نادر از سیمین, مسعود فراستی, در حاشیه سخنان مسعود فراستی درباره فیلم جدایی نا, اصغر فرهادی

نظرات 2 + ارسال نظر
بابک کیوانی چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:10 ب.ظ

اظهار نظرهایی که تاکنون در باره نقد های آقای فراستی بر فیلم جدایی نادر ازسیمین دیده ام هیچ کدام پاسخی علمی و منطقی به اظهارات ایشان نداده اند ، سراسر توهین است و اهانت ؛ فقط چهار تا فحش چارواداری کم دارند. آقای فراستی هیچ وقت به کارگردان و فیلم محبوب شما اهانت نکرده فقط نظرش را بیان کرده . اینگونه پاسخ دادن بیش از هرچیزی صحت نظرات ایشان را به ذهن متبادر می کند

فاطمه پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:11 ق.ظ

منتقد خوب به کسی میگن که هم خوبیها رو بگه و هم بدیها. اقای فراستی هیچ کسو جز خودش قبول نداره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد