نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما : آپارتمان بیلی وایلدر

وقتی آدم عاشق یک- مرد زن دار-می شود نباید ریمل بزند
شرلی مک لین در نقش خانم کیوبلیک در فیلم آپارتمان ساخته بیلی وایلدر

این فیلم معرکه است .با هم چند سکانس به یاد ماندنی ان را مرور می کنیم:
۱-تعیین رتبه لیاقت و کارایی کارمندها. 
آقای دابیش
:شکل"مریلین مونرو"ست.فقط کلید رو بگذار زیر پادری و برو بیرون.
-مطمئنی کار درستیه؟
-از این بهتر نمیشه...
-منظورم اینه که نصف شبی سرزده بریم خونه مادرت؟!
-نگران اون پیرزن نباش یک کلمه هم حرف نمی زنه،حسابی از کارافتاده است.
(صبح روز بعد)سلام آقای دابیش؟من باکستر طبقه نوزده،کلیدآپارتمانم رو قراربود بگذارید زیر پادری.
- همین کارو کردم،نکردم؟قشنگ یادمه گذاشتمش اونجا.
-بله درسته یه کلید پیدا کردم اما عوضی بود.
-راستی؟! که اینطورحالا فهمیدم چرا امروز صبح نتونستم برم دستشویی رؤسا.
-من نتونستم برم توی خونه،تاساعت چهارصبح...
-چه بد شد الان کلید رو برات می فرستم،اما در مورد ترفیعت می فرستمش پیش آقای شلدریک.اگر امروز قبل از پایان وقت اداری احضارت کردند تعجب نکن. 
۲-خانم کیوبلیک آسانسورچی اداره،آدم دلش می خواهد در کنار او آسانسور آروم آروم تا چین برود. 
باکستر با خانم کیوبلیک برای صرف شام در کافه تریا قرار می گذارد،غافل از اینکه خانوم کیوبلیک با آقای شلدریک رئیس کل اداره و عضو ارشد باشگاه کوچولو(ارسال کلید توی پاکت/دریافت زیر پادری)راندوو دارد.
خانم کیوبلیک: وقتی آدم عاشق یک- مرد زن دار-می شود نباید ریمل بزند
(خانم شلدریک آینه شکسته اش را در آپارتمان جا می گذارد.) 
۳- آقای باکستر مدیر می شود-دفتر مجزا درطبقه ۲۷با سه تا پنجره- جشن سه نفره و آینه شکسته.
.باکستر:این آخرین مدل کلاه های مردانه برای مدیران است،نظرت چیه؟
باکستر:چطوره سه تایی بریم بیرون،من وشما و کلاه لبه دار.
باکستر:آینه شکسته!
خانم کیو بلیک:می دونم.این جوری دوستش دارم،من رو همون طور که هستم نشون میده.
۴-ناامیدی-ریش فیدل کاسترو-آپارتمان خالی 
بابانوئل:هی چارلی،یه نوشیدنی(شات بوربورن)بده من،زود هم بده که سورتمه مو دوبله پارک کردم. 
زن ولگرد:از کاسترو خوشت می آد؟یعنی وقتی میگم کاسترو چه حالی پیدا میکنی؟
باکستر:کاسترو چیه؟!
-میدونی دیگه همون که توی کوبا کودتا کرد با اون ریش مسخره اش.
-حالا که چی؟
-آخه این جور که فهمیدم همچین آدم خوبی نیست.دوهفته پیش برایش یه نامه نوشتم یک کلمه هم جواب منو نداد.فقط ازش خواستم "مایکی" واسه کریسمس بیاد خونه.
-"مایکی" دیگه کیه؟
-شوهرم.
زن ولگرد:توی یه همچین شبی،عین ارواح بایست بری توی آپارتمان خالیت.
باکستر:گفتم فک و فامیل ندارم،نگفتم که آپارتمانم خالیه.
زن ولگرد:کجا می خواهیم بریم؟خونه من یا تو؟
باکستر:درستش اینه که بریم خونه من،هرکس دیگه هم بود می رفت اونجا.

۵-باکستر هنگام ورود به آپارتمان غافلگیر می شود،خانم کیوبلیک بیهوش روی تخت افتاده.باکستر تلاش می کند خانم کیوبلیک را سرحال بیاورد.
(درحال آبکش کردن اسپاگتی آواز ایتالیایی می خواند)
خانم کیوبلیک:شماخیلی با این راکت بازی می کنید؟!
باکستر:باید پشت ضرب هامو ببینی.
شوهرخواهر غیرتی از راه می رسد:اگه یه خانم اینجا نبود لهت می کردم.
)باکسترهمه چیز را گردن می گیرد.( 
خانم کیوبلیک:احمق بی شعور!
دکتر:فردا پای چشم ات نورانیه.
۶-حدیث عشق
باکستر:دوستت دارم خانم کیو بلیک،من واقعا عاشق شمام.فهمیدین چی گفتم خانم کیو بلیک؟
خانم کیو بلیک:خفه شو و ورق بده.!
آپارتمان
کارگردان:بیلی وایلدر
تهیه‌کننده:بیلی وایلدر
نویسنده: بیلی وایلدر- دایموند
بازیگران: جک لمون-شرلی مک لین
موسیقی: آدولف دویچ
فیلمبرداری: جوزف لاشل
تدوین:دانیل مندل
محصول:۱۹۶۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد