نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

معرفی فیلمساز : تئودوروس آنجلوپلوس Theo Angelopoulos

معرفی فیلمساز : تئودوروس آنجلوپلوس
دوروس آنجلوپلوس، کارگردان، نمایشنامه‌نویس، تهیه کننده، بازیگر، منتقد، نویسنده، حقوقدان و شاعر برجسته‌ی یونانی، همچنین همسر فوب اکونوموپلو، تهیه کننده ی سینما، در ۱۹۳۵، در در خانواده ای بازرگان درآتن یونان چشم به هستی گشود .. وی در سال های ۱۹۵۳ – ۱۹۵۷ در دانشگاه آتن حقوق تحصیل کرد و سپس به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن نزد کلود لوی اشتراوس، مردم شناس نامی، فلسفه خواند. در پاریس اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی ابتدا تحصیلات خود را در مدرسه ی فرانسوی سینما، ” L’IDHEC”، و سپس در “ژان راک”، ادامه داد.. وی پس از اتمام دوره سینمایی در سال۱۹۶۴ به زادگاهش بازگشت و تا سال ۱۹۶۷ در مجله چپگرای «تغییر دمکراتیک» به عنوان منتقد سینمایی به نقد فیلم های روز مشغول شد.

   پس از بازگشت به یونان، در روزنامه ی ” آلاگی “، به عنوان یک منتقد سینمایی دست به کار شد ؛ که این روزنامه پس از چندی توسط حزب نظامی تعطیل گشت. آنجلوپولوس در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار به فیلمسازی روی آوردو “داستان فورمینکس”، فیلمی بلند درباره ی یک گروه راک در سال ۱۹۶۵، را آغاز کرد که هیچگاه پایان نیافت .

با این همه علاقه اش را به فیلم سازی از دست نداد و از سال ۱۹۶۸ به ساختن فیلم هایی دست زد که عموما در فستیوال های سینمایی با توفیق همراه بود. جایگاه آنجلوپولوس بخصوص از دهه ۱۹۷۰ به بعد به عنوان یکی از اثرگذارترین فیلمسازان اروپایی تثبیت شده است. نخستین فیلم کوتاه او در زمان دیکتاتوری نظامی یونان سانسور شد. اولین فیلم بلند و حرفه ای وی «بازسازی» یا «رستاخیز یک جرم» نام دارد که در سن ۳۵ سالگی آن را ساخت. آنجلوپولوس پس از سقوط رژیم دیکتاتوری در فیلم های خود بیشتر به مسائل سیاسی و انسانی پرداخت.

 

آنجلوپولوس، که معروفترین فیلمساز یونانی به شمار می رود، عموما سناریوی فیلمهایش را خودش می نوشت. از ویژگی های فیلمهای وی این است که غالبا افق گسترده ای داشته و از الگوی حماسی پیروی می کنند، اما وی عمدا تم مشخصی برای فیلمهایش در نظر نمی گیرد. همانطوریکه گفته شد، وی تاکنون جوایز متعددی برای آثارش دریافت کرده است. فیلم «بازیگران سیار» (۱۹۷۵) از طرف انستیتوی فیلم بریتانیا بهترین فیلم سال شناخته شد. «الکساندر کبیر» (۱۹۸۰) جایزه شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز را ربود. و «چشم اندازی در مه» (۱۹۸۸) درجایزه شیر نقره ای فستیوال ونیز شریک شد. تئو آنجلوپولوس حدود ۲۰ فیلم بلند سینمایی ساخته و نزدیک به ۳۰۰ جایزه بین المللی دریافت کرده که مهم ترین آن ها شیر طلایی جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۰ برای فیلم «اسکندر کبیر»، جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن در سال ۱۹۹۵ برای فیلم «نگاه خیره اودیسه» و نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۹۸ برای فیلم «ابدیت و یک روز» هستند. تئو آنجلوپولوس در دهه هفتاد خورشیدی با آثاری چون «گام معلق لک لک»، با بازی مارچلو ماسترویانی، بازیگر فقید ایتالیایی، و «چشم اندازی در مه» که هر دو به زبان فارسی دوبله شده اند، در ایران به شهرت رسید.

این کارگردان مطرح در سال هفتاد و نه خورشیدی از سوی جشنواره فیلم فجر به ایران دعوت شد و در مراسم پایانی این جشنواره در تالار وحدت تهران، از دستان عباس کیارستمی، مشهورترین کارگردان ایرانی در جهان، جایزه ویژه ای را دریافت کرد.

فهرست فیلم های آنجلوپولوس

ردیف

نام فیلم

سال تولید

۱

Broadcast(انتشار)

۱۹۶۸

۲

Reconstruction(بازسازی)

۱۹۷۰

۳

Days of 36(36 روز)

۱۹۷۲

۴

The Travelling Players(بازیکنان سفر)

۱۹۷۵

۵

The Hunters(شکارچیان)

۱۹۷۷

۶

Alexander the Great(اسکندر بزرگ)

۱۹۸۰

۷

Athens(آتن)

۱۹۸۳

۸

Voyage to Cythera(سفر به سیاترا)

۱۹۸۴

۹

The Beekeeper(پرورش دهندهء زنبور عسل)

۱۹۸۶

۱۰

Landscape in the Mist(چشم اندازی در مه)

۱۹۸۸

۱۱

The Suspended Step of the Stork(گام های معلق لک لک)

۱۹۹۱

۱۲

Ulysses’ Gaze(نگاه خیره اولیس)

۱۹۹۵

۱۳

Eternity and a Day(ابدیت و یک روز)

۱۹۹۸

۱۴

The Weeping Meadow(دشت گریان)

۲۰۰۴

۱۵

Chacun son cinéma(چوکان پسرسینما)

۲۰۰۷

۱۶

The Dust of Time(غبار زمان)

۲۰۰۹

 آبشخور: هفتمین ققنوس


نوشته هایی با همین موضوع: 

 

تئو آنجلوپولوس: انتظار من از تماشگر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد