نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

«درخششThe Shining 1980 » ساخته استنلی کوبریک

 



The Shining 1980 «درخشش » ساخته استنلی کوبریک  تنها فیلم استنلی کوبریک در ژانر وحشت محسوب می‌شود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد.

نوولی که استیفن کینگ به نام درخشش ( در بعضی از ترجمه ها به فارسی تلالو معنی شده ؛ که به نظرم ترجمه دقیقتری است) در سال ۱۹۷۷ روانه بازار نشر کرد ، سه سال بعد توسط نابغه سینمای جهان ، استنلی کوبریک به سینما برگردانده شد و به راستی ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب گردید. عنوانی که تاکنون نیز یدک می کشد. پیش از این فیلم جنگیر ( ۱۹۷۳) ساخته ویلیام فرید کین این عنوان را داشت. اما باید درنظر داشت که که جنگیر یک فیلم ماورایی است ولی درخشش تمام زیر ساختش در باره انسانی است که در اوج عصبیت و ویرانگری قرار می گیرد…

درخشش داستان یک نویسنده معروف به نام جک تورنس است که برای تمدد اعصاب و بازیافتن انرژی ، تصمیم می گیرد در فصل زمستان در هتلی خالی از مسافر اقامت کند تا بتواند سروسامانی به رمان جدیدش بدهد. اوکه به همراه همسر و پسر خردسالش به این سفر آمده ، در طی همان اولین شب اقامت در هتل ، دچار اختلالات عصبی می شود ، شخصیت های خیالی فراوانی دوروبرش میبیند و در نهایت از درون فرو می پاشد. گویی او تبدیل به شخصیت بد یکی از داستان هایش شده باشد قصد قتل همسر و پسر خردسالش را می نماید اما در نهایت و پس گذشت ساعاتی نفسگیر در بیرون هتل و در برف و سرما یخ می زند…

هرچه استیفن کینگ استاد تمام عیار داستان های ترسناک و توهم زا است ، در کارنامه کوبریک فقید ، درخشش تنها فیلم ترسناک او به شمار می آید. جدای از فیلم، اتفاقات سرصحنه فیلمبرداری از مواردی است که در تاریخ سینما به یاد مانده است. مشهور است که گفته می شود ، کوبریک در حین ساخت فیلم حتی باعث شده جک نیکلسن قصد جانش را کند و اگر عوامل تولید دخالت نمی کرد ند شاید نیکلسن ، کوبریک را ناکار می کرد. علت این عصبیت نیکلسن دست برقضا هیچ ربطی به خود داستان نداشت و یا اینکه مثلا نیکلسن در قالب شخصیت تورنس فرو رفته باشد بلکه قضیه از این قرار بوده است که کوبریک هر نمایی را بیش از صد بار تکرار می کرده است تا جایی که در نمای ورود نیکلسن به آسانسور ( موقعی که تبر به دست به دنبال همسرش افتاده بود) اینقدر این نما را تکرار می کند که نیکلسن شاکی بشود و با تبر دنبال کوبریک کند. در باره شلی دووال قضیه برعکس است. او مدام به گریه می افتاده است و از کوبریک خواهش می کرده کمی انصاف داشته باشد و اینقدر از بازیگر ها کار نکشد. در باره کاراکتر سیاه پوست که نقش سرایدار هتل را بازی می کرد و در یک نمای هراس انگیز ، توسط نیکلسن تبری ! می شود ، نقل است که کوبریک چهل بار این صحنه قتل را تکرار کرده که اشک همه در آمده است…

درخشش یک فیلم روان شناختی بسیار خوش ساخت و جاودانه هم هست ، جایی که نشان می دهد چطور شخصیت خوب و انسانی یک فرد معتمد در مقام همسر و پدر ، می تواند فرو بپاشد و تبدیل به هیولایی غیر قابل وصف شود. این فیلم هشدار می دهد که مبادا هرکدام از ما یک شخصیت خوابیده ی اینگونه داشته باشیم؟!

برداشتهای مکرر کوبریک در حین این فیلم یکی از ضرب المثلهای صنعت فیلمسازی شده‌است. او ۱۲۷ مرتبه از شلی دووال برای یکی از سکانسهای فیلم فیلمبرداری کرد. عصبیت شلی دووال در فیلم به خوبی مشهود است اسکاتمن کروترز به نقش آشپز سیاه پوست هتل مجبور شد ۴۰ بار صحنه درگیری با تبر را بازی کند و نهایتا دچار فروپاشی عصبی شده و با گریه به کوبریک گفت: «آقای کوبریک آخه چی از جونم میخواین؟» اما کوبریک سکانس خروج و فوران خون از درون آسانسور هتل اورلووک را تنها سه مرتبه تکرار کردو علت به سختی تکرار این صحنه بازمیگشت که هر بار آماده کردن آن ۹ ساعت طول میکشید! اما کوبریک پس از تماشای سکانس می‌گفت: «نه شبیه خون واقعی نشد». نکته جالب در مورد این صحنه این بود که اداره سانسور انگلستان از وفور این همه خون در یک سکانس به تنگ آمده و درجه فیلم را فقط برای بزرگسالان اعلام نموده بود اما گویا کوبریک با زیرکی آنها را قانع کرد که این مایعی لزج خون نبوده بلکه «فاضلاب» است. بازیگر نقش بچه فیلم تا ۱۲ سالگی نفهمید که در فیلمی ترسناک بازی کرده‌است. در صورتیکه در ۷ سالگی این نقش را بازی کرده بود. کوبریک حس مسئولیت شدیدی در این خصوص احساس می‌کرد و بدین لحاظ این امر را از کودک هنرمند پنهان نگاهداشت.

درخشش که در سال ۱۹۸۰ ساخته شده تاکنون بارها از سوی نشریات مختلف به عنوان ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی شده است. این ترسناکی نه به دلیل جلوه‌های کذایی فیلم‌های معمولی است که نام ترسناک می‌گیرند، بلکه به دلیل تغییر تدریجی شخصیت نویسنده از یک آدم خوب به یک آدم ترسناک است.کوبریک در این فیلم بهترین کارگردانی را به نمایش گذاشته است. نمابندی‌های او بی‌نظیر است. دوربین او یک لحظه هم ایستا و بی‌حرکت نیست. این تحرک آگاهانه دوربین دلهره مخاطب را بیشتر می‌کند. موسیقی کاملا در خدمت فیلم است و انگار روی نماها می‌لغزد تا لحظه به لحظه شخصیت نویسنده را ترسناک‌تر کند.

بازی‌ها درخشان هستند. نیکلسون که قبل از این فیلم در فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» نقش یک دیوانه را بازی کرده بود در درخشش بیننده را با رفتار و گفتار خود شگفت‌زده می‌کند. در سکانسی که او با تبر در اتاق را می‌شکند تا همسر و فرزندش را بکشد، یکی از دیدنی‌ترین بازی‌های نیکلسون شکل می‌گیرد و البته مرگ تلخ این مرد در پایان فیلم در میان برف و بوران رقت‌انگیز و ترحم‌آور است.

شلی دووال، نقش همسر نویسنده را عالی بازی می‌کند. عصبیت و ترس در تمام طول فیلم در چهره و رفتار او دیده می‌شود و زمانی‌که او از دست همسر دیوانه‌اش می‌گریزد، بیننده با خود فکر می‌کند آیا اگر به جای او بود، می‌توانست از این مخمصه جان سالم به در ببرد. فیلم درخشش را بازی کودکی خردسال درخشان‌تر کرده است.

تلالو همچنین به عنوان ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما نام برده میشود.دیدن این فیلم به تمام دوستداران فیلم های ترسناک توصیه می شود.

+++++++++++++++

The Shining محصول ۱۹۸۰ امریکا و انگلستانکارگردان :Stanley Kubrickژانر : رازآلود | درام | ترسناک

A family heads to an isolated hotel for the winter where an evil and spiritual presence influences the father into violence, while his psychic son sees horrific forebodings from the past and of the future.

Director: Stanley KubrickWriters: Stephen King (novel), Stanley Kubrick (screenplay), 1 more credit »Stars: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd |

خلاصه داستان : خانواده‌ای به عنوان سرایدار به یک هتل در محلی دور افتاده که در تعطیلی زمستانی هست، می‌روند. در آنجا نیرویی شیطانی روی مرد تاثیر گذاشته و جنون خشونت وی را می‌گیرد. در حالی که پسرش به خاطر توانایی خاصی که دارد علائمی‌از اتفاقات وحشتناکی که قبلا در هتل رخ داده را می‌بیند…

http://www.imdb.com/title/tt0081505

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد