نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

یک عکس یادگاری از سکانس ماندگار:برداشت نهایی از فیلم (Sacrifice (1986 به کارگردانی اندری تارکوفسکی

934907_598363190174406_518529366_n

  یک عکس یادگاری از سکانس ماندگار:برداشت نهایی از فیلم Sacrifice (1986) به کارگردانی اندری تارکوفسکی

 

برداشت نهایی این فیلم دو بار تکرار شد ، بار نخست خانه الکساندر سوخت و دوربین اصلی  به دلیل نقص ازکار افتاد و بار دوم آنگونه که تارکوفسکی می نویسد در کوششی ایثارگونه ماکت خانه ساخته و برای بار دوم به اتش کشیده شد .

 

در تصویر حاضر رضایت از انجام کار طاقت فرسا و شادمانی گروه به چشم می اید و تارکوفسکی نیز به شدت بیمار بود و پس از این فیلم چند ماهی بیشتر زنده نماند .

این تصویر به خودی خود گویای شخصیت والا و بی شیله پیله تارکوفسکی است اگر به دقت به دنبال او در تصویر بگردید خواهید دید که به جای قرارگرفتن در بالا و مرکز تصویر – چنانکه روال بسیاری از کارگردانان یا بازیگران بزرگ سینما است-در ردیف اول (نفر دوم از راست)در میان تیم و عوامل اجرایی فیلم ایثار۱۹۱۸۶ نشسته است .

فراموش نکنید که در زمان گرفته شدن این عکس آندری تارکوفسکی به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگردانان در جشنواره های سینمایی جهان شناخته و ستایش شده بود .

در جهان پر زرق و برقی که سینما بدل به رسانه ای صرفاسرگرم ساز با تشکیلات عریض و طویل با هدف ایجاد جهانی رویایی و غیر قابل دسترسی و خلق ستاره های زن و مرد که حسرت و عقده می سازد و  پول تماشاگر را ازو می گیرد  و ترویج دهنده ی خشونت وبد اخلاقی های دیگر می شود هنرمندی چون تارکوفسکی با بهره گیری از ابزار سینما به برقراری ارتباط عمیق ترین و متعالی ترین تجربه های زندگی انسانی بر می خیزد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد