نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

کلاهبرداری امریکایی2013

 «همه تزویر می کنند...»

فیلم "کلاهبرداری آمریکایی"، معلق میان داستان و واقعیت، بیننده را به دنیای یکی از مشهورترین رسوایی های آمریکا در سال های ۱۹۷۰ [رسوایی آبسکام] که منجر به محکومیت چندین شخصیت سیاسی فاسد، ازجمله یک سناتور و شش عضو مجلس نمایندگان شد می برد. «ایروینگ رازنفلد»، یک کلاهبردار زیرک [با بازی کریستین بیل]، و همدست زیبایش، «سیدنی پراسر »[با بازی ایمی آدامز] که رابطه بسیار پیچیده ای با یکدیگر دارند، یک تیم دو نفری خطرناک را تشکیل داده اند. آنها با استعداد فوق العاده شان شرکت کوچک کلاهبرداری خود را بر سر زبان ها می اندازند تا اینکه «ریچی دی ماسو»، یک مأمور اف بی ای [با بازی بردلی کوپر] آنها را درحال ارتکاب جرم گیر می اندازد. او آن دو را مجبور می کند در عملیاتی که بودجه قابل توجهی برای آن معین شده، برای به دام انداختن چند شخصیت سیاسی فاسد و مافیایی، ازجمله «کارمین پولیتو» [با بازی جرمی رنر]، شرکت کنند. ریسک مأموریت بالاست، طوری که روزالین، همسر ایروینگ، هر لحظه می تواند باعث شکست آنها شود.

   

داستان فیلم عالی است: تعلیق، بازیگران خوب و یک هنر دیالوگ بسیار استادانه. بیننده دیگر چه می خواهد؟ بازسازی سال های ۱۹۷۰ نیز خوب از آب درآمده. این داستان قبل از راسل نیز توسط "لویی مال" در سال های ۱۹۸۰ ساخته شده بود. نام آن فیلم "مهتاب بر فراز میامی" بود، ولی به دلیل مرگ یکی از بازیگران آن، جان بلوشی، هیچ گاه به پایان نرسید.

«دیوید او. راسل اخیراً در یک نشست خبری در هالیوود گفت: "آنچه در این فیلم برایم بسیار جالب توجه است، شخصیت ها و بازیگران آن هستند. در این فیلم، تلاش جانفرسای و همیشگی و خلاقانه ی شخصیت ها و این ایده که همه باید برای زنده ماندن گزینه ای را انتخاب کنند برایم جالب بود."

آنچه فیلم را از نمونه های مشابه پلیسی رایج متمایز می سازد رهیافت کارگردان به درون شخصیت ها و قراردادن رفتارآنها در برابر زندگی ی و قانون است روایتی شگفت انگیز.میان قانون نانوشته زندگی که آدمی ناگزیر به ساختن یا ستیز با آن به کنش و واکنش دست می یازد مانندکشش و ارتباط تعریف ناشدنی ونامرئی میان دو آدم چون « سیدنی پراسر-امی ادامز » با «ایروینگ رازنفلد - کریستین بیل »،و قراردادهای اجتماعی که پر است از باید ها و نباید هایی که قانونی که ترجمه ندارد و یا باید پشت ان ایستاد و از ان پیروی نمود و یا این که رو در رویش قرارگرفت و جریمه شد .اما یک راه دیگر وجود داردو آن دور زدن قانون است .

قانون گاه کور است و هیچ گاه رفتار افراد دلسوزی که برای ایجاد شغل و رفاه و برطرف ساختن بیکاری یک شهر تلاش می کنند را نمی بیند.این فیلم بازخوانی یک رویداد تاریخی با نگاهی تاویل گراست چرا که از زبان« ایروینگ روزنفیلد »می شنویم که در اشاره به سناتور ها و شهرداری که دارند در دامی که برایشان گسترده شده گرفتار می آیند می گوید:" این ها مگر جز خدمت به شهرشون کار دیگری دارند می کنند؟"

اما قانون حاکم مذاکره های پنهانی را زد و بند ، رد و بدل شدن پول برای تسهیل و سرعت بخشیدن به کارها را رشوه می داند .در جهانی که بی هیچ ملاحظه ی اخلاقی قانون از برده داری یا تولید سلاح های کشتار جمعی یا اشغال کشوری به زور حمایت می کند، زن ومرد فیلم بخاطر کلاهبرداری های کوچکشان وارد بازی خطرناکی می شوند که بایدقانون گذارهایی را که برای انجام امور قانون را دور می زنند شکار کنند.

موضوع فیلم " کلاه برداری امریکایی این است که همه در جایی و نقطه ای می پذیرند قانون را دور بزنند!البته شاید امر این موضوع در کشور گل و بلبل ما امری پیش پا افتاده و روزمره باشد! اما برای دیگران که در جاهای دیگر می زیند تکان دهنده است.

آقای دیوید او راسل کارگردان فیلم در توضیح این موضوع می گوید: اروینگ کلاهبردار می‌گوید، "تا جایی که من می‌تونم بگم، مردم مرتب سراغ همدیگر می‌روند تا به خواسته‌هاشون برسن." یعنی زندگی را فرآیندی پر از نیرنگ می‌بیند. ما خودمان را وادار می‌کنیم تا به چنین چیزهایی دست بزنیم.زیرا این عاملی برای ادامه بقاست.

اما نه ارتباط عجیب و غریب زنی زیبا اما فقیر و پر آرزو با مردی میان سال ، زشت ،کچل و فربه که از پاک باختگان اجتماع پنج هزار دلار می گیرد تا وام پنجاه هزار دلاری نامعلومی را کارسازی کند ، نه شهرداری که برای ایجاد شغل و رونق به شهرش قمارخانه به راه انداخته و می خواهد موجب سرمایه گذاری یک شیخ عرب فرضی (به یاد بیاورید همان وام های نامعلوم را !) در شهرش شودونه جاه طلبی های یک مامور پلیس"اف بی آی" در نقش «ریچی- بردلی کوپر »و نه سناتور های رشوه بگیر و نه مافیای خطرناک (که با زورچپاندن موضوع ورود مافیا به این ماجرا و بازی متداول و تکراری آقای رابرت دونیرو در قالب رئیس مافیا که نه دلچسب است و نه درست جا افتاده.چرا که شتابزده می خواهد به امتیاز فیلم بیفزاید ) فیلم را زیبا نمی کند.

زیبایی فیلم در تلاش اخلاقی و وجدانی ایروینگ برای نجات شهردار و نقش بر اب کردن نقشه و دام نیرنگ بازانه پلیس در پایان فیلم رقم می خورد!»

نیماخسروی

 

American Hustle (2013)

138 min - Crime | Drama - 20 December 2013 (USA)

Ratings: 7.8/10 from 54,819 users Metascore: 90/100

Reviews: 324 user | 256 critic | 47 from Metacritic.com

A con man, Irving Rosenfeld, along with his seductive British partner, Sydney Prosser, is forced to work for a wild FBI agent, Richie DiMaso. DiMaso pushes them into a world of Jersey powerbrokers and mafia.

 

Director: David O. Russell

Writers: Eric Singer, David O. Russell

Stars: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper


مشاهده اطلاعات فیلم در سایت IDMB

این نوشته را اینجا  و اینجا ببینید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد