نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

بررسی و تحلیل فیلم "The Physician2013"

بررسی و تحلیل فیلم "The Physician2013"
یک سرگرم کننده ی یکصد و پنجاه دقیقه ای درباره ی ایران و پور سینا!

درفرصتی که پیش امد توانستم فیلم به"The Physician"ساخته "Philipp Stölzl "بر اساس رمانی به همین نام اثر نوا گوردون، نویسنده آمریکایی با یازی." Ben Kingsley "در این فیلم نقش پور سینا «زاده ی ۳۵۹ ه. ش در بخارا درگذشته ی ۲ تیر ۴۱۶ در همدان»دانشمند ، حکیم و پزشک پر آوازه ی ایرانی را ببینم .فیلممتوسطی بود که شاید تنها لطفش به میان امدن نام «ایران» و « ابو علی سینا »به صورتی محترمانه بود.هرچند هنوز هم در محصولاتی که در انسوی آب با اشاره های تاریخی یا سیاسی به ایران ساخته می شوند، غربی ها هنوز چه در به تصویر کشیدن موضوعات تاریخی ، چه مکان ها ، چه لباس ها و چه شخصیت ها بیشتر از الگو های عربی بهره می برند و می نمی دانم چه زمان از این غفلت تاریخی شان بیرون خواهندآمد .
فیلم درشهر " کلن" و مکان هایی ازکشور "مراکش" ساخته شده و صرف نظر از گفتار های حاشیه به زبان پارسی و تک وتوک عربی، به زبان انگلیسی شنیده می شود .
داستان این فیلم به قرون وسطا در سده یازده میلادی برمی گردد، درباره "راب کول" یک بچه یتیم و فقیر انگلیسی که مادرش را بر اثر بیماری حصبه از دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که به تحصیل پزشکی بپردازد تا بتواند از مرگ و میر مردم جلوگیری کند. 
  
او بعد از تحقیقات می‌فهمد که تنها پزشک و حکیم حکمیان ابوعلی سینا در ایران است و این تنها امکان او برای تحصیل طبابت است.... این ها همه بهانه ای می شود تا «Rob Cole»جوانک داستان بابازیTomPayne»   در قرن چهارم هجری بار سفر ببندد و پس از طی مسافت هاو پشت سرگذاشتن خطر های بسیار در شاگردی حگیم پرآوازه پارسی استاد شده و به روایت داستان از استادش پیشی بگیرد!
البته از این به بعد همه ی داستان سرایی ها  از سر لطف کارگردان ونویسنده داستان است زیرا در واقعیت و تاریخ"پور سینا"هیچ گاه شاگرد انگلیسی نداشته و از ان تاریخ تا 700سال بعد نشانی ازبهره مندی غربیان از علم و دانش ایرانیان دیده نمی شود اما چه می شود کرد که سینما گاه به سلیقه دست اندرکارانش فضا و زمان و واقعیت و تاریخ رادر هم ریخته و به گونه ای دیگر نشان می دهند.
از این دست تحریف های تاریخی در فیلم بسیار دیده می شود.فیلم بااشاره به درگیری مسلمانان و مسیحیان و جنگ های صلیبی در منطقه و همچنین خطر حمله سلجوقیان که بر اساس روایت کارگردان از متعصبان دینی بوده و در قتل و غارت شهره اند ؛می خواهد اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان رخ دادِ داستان را بازگو نماید .این ماجرا تا جایی پیش می رود که کارگردان، ایرانی دیگر و "پور سینا"یی دیگر می افریند.
"پور سینا" درچه دورانی می زیست ؟ 
اوضاع سیاسی و اجتماعی در زمان حیات "پورسینا"بسیار نامطلوب و ناهنجار بود ، به گونه ای که دولتهای متعددی همچون دیالمه در بخش اعظم ایران ، آل زیار در مناطق جنوبی ، و سامانیان در ماوراء النهر و ما بقی خاک ایران حاکمیت داشتند ، قدرت خلفای بنی عباس نیز در قلمرو خاک ایران ، صرفاً به اعطای القاب برای امرا و نه اداره ی سیاسی - اجتماعی محدود بود و مردم با جنگ های زیادی چون حمله ی سلطان محمود غزنوی به خراسان ، سیستان ، ماوراء النهر و ری مواجه بودند . از این رو ، اندیشه های سیاسی و اجتماعی "پور سینا" واکنشی نسبت به وضعیت موجود و تلاشی برای بهبود آن به شمار می رود . 

درآن زمان درسیستان خاندان صفاریان حکمرانی داشتند و در همسایگی آنان غزنویان بر افغانستان و قسمتی از هندوستان و بعدها خراسان حکومت می کردند . ماوراءالنهر در دست امیران سامانی بود، پس از آنان ملوک خانیه یا آل افراسیاب بر ماوراءالنهرتسلط یافتند، در همان اوان ، مامونیان بر خوارزم حکومت می کردند . گرگان و طبرستان و ری و جبال و فارس وعراق عرب نیز جولانگاه آل زیار و آل بویه بود. 
شاید پیام فیلم نقدی است بر بازدارندگی و زیان هایی که دکانداران دین به تاریخ وارد اورد ه اند. فیلم بی محابا به متعصبان مذهبی یورش می برد ،وبر اساس آنچه در30-40سال گذشته در سینمای غرب متداول است ،نماد و سرچشمه این تاریک اندیشی و دگم فکری مسلمانان هستند!
البته شایدفیلم در ظاهر تعصب را در همه ی ادیان به چالش بکشد(مانند اینکه کشیش مسیحی با مداخله مرد سلمانی برای مداوای مادر "راب" مخالفت می نماید )اما بیشترروی سخن با مسلمانان است .
شاید دیدن آن همه آخوند آن هم در لباس شبیه به روحانیان شیعی امروز که خیانت می کنند، دسیسه می چینند ،شمشیر به دست گرفته و آتش می زنند و می کشند و غارت می کننددر سینما بی نظیر باشد! همچنین تاکیدی که کارگردان بر برجسته ساختن جامعه یهودی در اروپا و حتا ایران آن زمان می نماید برایم شگفت انگیز بود. 
قرن چهارم هجری از لحاظ فرهنگی و علمی، به عنوان درخشان ترین ادوار تاریخ
ایران بعد از اسلام جلوه گر است زیرا در این دوره دانشمندان، بزرگان ،فیلسوفان، فقیهان، ادیبان ، شعرا و نویسندگان بسیاری پیدا آمدند که به همت آنان علوم و ادبیات ایران از دستبرد حوادث ایام ، محفوظ ماند و موجبات رشد وشکوفایی و نوآوری های دانش و هنر پارسی را فراهم اوردند" تا آنجا که ، در یک زمان و از یک مکان، یعنی شمال شرقی ایران دو خورشید جهان افروز فردوسی و ابن سینا با هم طلوع کردند تا یکی هزاره دوم میلادی را با خِرَدگرایی وتاکید بر اصالت توانایی در سایه دانایی، بنام خداوند جان و خرد، آغاز نماید و دیگری با تاکید بر اصالت و اولویت پیشگیری بر درمان، شعار جامعه نگری پزشکی اواخر هزاره دوم میلادی را از همان آغاز هزاره، سر دهد ."
در این فیلم پور سینا خودش را می کشد!

در این فیلم "پور سینا" پس از اینکه اصفهان مورد "یورش" سلجوقیان قرار گرفته( در تاریخ سلطان
 مسعودغزنوی سال ها پس از مرگ پور سینا به اصفهان حمله کرد) و از درون شهرنیز از سوی خائنان وملا های متعصب شورش برپاشده ، با خوردن سم در مدرسه ی خود خودکشی می کند ! و پیش از مرگ کتابی را به "راب کول" می دهد و به او می گوید که این کتاب را پس از مرگ به آیندگان برساند.
راب" هم کتاب را می داردو با زن محبوبش به انگلستان بازگشته و بیمارستانی به سبک بیمارستان پور سینا در اصفهان تاسیس و به مداوای بیماران می پردازد!که این داستان سراسر خیالی و خارج از واقعیت بوده و سندیت تاریخی نداشته و به طبع انتظاری هم نمی رود در صنعت سرگرمی کسی رعایت امانت کند!

"پور سینا"ی راستین چگونه در گذشت؟
به روایت ابو عبید جوزجانی از شاگردان "پور سینا" علاءالدوله از امیران آل زیار و فرمانروای اصفهان "پور سینا " را به گرمی پذیرفت و مقدم او را بسیار گرامی داشت و در سفر و حضر و به هنگام جنگ و صلح اورا همراه و همنشین خود ساخت. "پور سینا" در این شهر کتاب "شفا" را به پایان رساند و به سال ۴۲۸ در سن پنجاه و هشت ساله گی در سفری که به همراهی علاءالدوله به همدان می‌رفت، بیمار شد و در آن شهر در گذشت و به خاک سپرده شد. 
بازی ها
در مجموع فیلم بازی ها ی بازیگران فیلم "بن کینزلی "شاید انتظاری را که از و می رفت را برآورده نساخت .شاید حضور ایشان در فیلم های با پیرنگِ شرقی دارد کلیشه می شود .
من بازی هایش  در "گاندی- اتنبورو" و حتا "خانه ای از شن ومه- وادیم پرلمان "را قوی تر و تاثیر گذار تر دیدم .
بازی روان ومسلط " Stellan Skarsgård "در نقش استاد سلمانی دوره گرد و همچنین بازی "Olivier Martinez " در نقش شاه علاءالدین را شاید بتوان شاه نقش بازی های این فیلم دانست .

به هر حال فیلم The Physician با همه ی فراز و فرودی که دارد ساعتی از یک عصر بارانی و اردیبهشتی ام را پر کرد.برای شما هم که شاید ازآثار ستیزه گرایانه با ایرانیان چون 300"" و"آرگو "به ستوه آمده باشید، دیدن این
 فیلم
 
 
( علی رغم همه ی تحریف هایش )و ستایش و احترامی که نثار وطن و "پور سینا"یش می سازد مغتنم و دلچسب باشد!

نیماخسروی
15اردیبهشت 93 




The Physician (2013)
150 min - Adventure | Drama - 25 December 2013 (Germany)
Ratings: 7.3/10 from 6,641 users 
Reviews: 27 user | 30 critic
In Persia in the 11th Century, a surgeon's apprentice disguises himself as a Jew to study at a school that does not admit Christians.
Director:
Philipp Stölzl
Writers:
Jan Berger (screenplay), Noah Gordon (novel)
Stars:
Emma Rigby, Stellan Skarsgård, Ben Kingsley | »
Emma Rigby
http://www.imdb.com/title/tt2101473/


دسته بندی : نوشته های نیما خسروی


این نوشته را اینجا و اینجا ببینید.

نظرات 7 + ارسال نظر
ابراهیم سه‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:11 ب.ظ http://www

ممنون از مطالبی که نوشتی
من هم از ابتدای فیلم که رابرت تصمیم گرفت به ایران برود و طبابت یاد بگیرد احساس غرور کردم ولی فکر نمی کردم آخرش با این فضاحت و تحریفات تموم بشه
به هر حال از بیگانگان بیشتر از این انتظار نمی رود.

حبیب پنج‌شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:11 ب.ظ

ممنون از نقدی که کردی

محسن دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:47 ب.ظ

واقعا که چرنده محض بود ، وقتمو تلف کردم نشستم این فیلمو دیدم، گول اسم بوعلی سینای عزیز و تاریخ ایران و اینارو خوردم
آقا اسم فیلم که "طبیب" هست اصلا اشاره به ابوعلی سینا نداره ، منظورش همین رابرت کول ، شاگرده بوعلیه ، بوعلی سینا جمعا 20 دقیقه ام توی فیلم نقش نداره ، که همیشه ام یا داره نظر اشتباه میده ، یا اینکه در حالی که کف کرده ، نظر رابرت رو تایید میکنه و دستور انجامشو میده!
داستان اینه که یه پسر ولگرده شکسته بنده یتیم به اسم "رابرت کول" پا میشه از انگلیس میکوبه میاد اصفهان واسه یادگیریه علم پزشکی از بوعلی و کلاسای درسش ، تا اینجاش خوبه ، ولی یه ربع نگذشته و هنوز دو کلمه یاد نگرفته شروع می کنه نظر دادن و از روش های بوعلی ایراد گرفتن و به علم بوعلی اضافه کردن! تازه این جناب شکسته بند یه قدرت ویژه ام داره که بوعلی تو کفِشه و اون اینکه اگه مرگ کسی نزدیک باشه اون میتونه از غیب تشخیص بده! این جناب ولگرد خودش به تنهایی علت بیماری طاعون رو کشف میکنه و به بوعلی یاد میده که باید چیکار بکنن و اینکه باید جسد هارو آتیش بزنن! اولین تشریح بدن انسان در جهان رو همین شاگرده بوعلی ، مخفیانه و بر خلاف نظر بوعلی انجام میده! و اولین عمل آپاندیس جهان رو همین جناب رابرت کوله شکسته بنده ولگرده بیست و خورده ای ساله ، روی پادشاه ایران انجام میده!! و بوعلی سینای کبیر که اون زمان نابینایی رو درمان میکرده ، با تمام علم و عظمتش در حین انجام عمل جراحی با چشمانی متعجب چاقو و قیچی میده دست ایشون!!! فقط کم مونده بود با دستمال عرق پیشونیشم پاک کنه!! بخدا در همین حد که میگم! خلاصه این پسر یتیم ولگرده شکسته بند ، با با اومدنش علم پزشکیه ایران و جهان رو ارتقا میده و اکتشافات بوعلی سینا رو که اکثرا اشتباه بودن تصحیح می کنه و در آخر هم بوعلی در حین خودکشی کتاب پزشکیه خودشو به همین ولگرد میده و ازش خواهش میکنه و میگه لطفا برو با علم خفنی که داری کتاب پر از اشکال منو اصلاح کن و به دنیا ارائه بده... شما بگید من چی بگم آخه؟

محسن عزیز متاسفانه فیلم سندتاریخی و مطابقت با واقعیت نداشت و بیشتر بر مبنای یورش به خط قرمزهاو سد های بازدارنده ی پیشرفت علمی در دین های مسیحیت، یهود و به ویژه اسلام ساخته شده بود .
البته فراموش نکن ما به عنوان ایرانیان معترض به این تحریف تاریخی نمی توانیم موضوع یک اثرسینمایی را ولو آنکه از کشور ما و دانشمندان وتاریخ ما یاد کند و حتا ان را سوزه قراربدهد انتظار مطابقت های تاریخی داشته باشیم چون اثر هنر روایت هنرمند و بازافرینی جهانی دیگر است که ممکن است با جهان واقع شباهت هایی داشته باشد در سینما نگاه کن به آثار جنجالی که در باره حضرت مسیح ساخته شده یا بازآفرینی که زنده یاد علی حاتمی از دوران قاجار داشته که نه بررسی مستند تاریخی که ساخت یک فیلم سینمایی بوده همراه با بازتاب افکار سازندگانش .
اینکه در مقابل فیلم هایی مانند 300 با اثری رو به روییم که به نیکی از کشور و تاریخ ودانشمندانمان یاد میکند جای شکر دارد!
موفق باشی

مجتبی دوشنبه 21 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:09 ب.ظ

ممنون از نقدی که نوشتی
کاملا با شما موافقم

rahman سه‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:54 ب.ظ

احسنت أقامحسن - انصافا فیلم ناجوانمردانه ایست که خیلی موذیانه به اسلام و ایران حمله کرده

ahmadreza سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:47 ب.ظ

فیلم خوبی بود ولی یه طوری رابرت کول رو بزرگ میکرد که انگار ابن سینا هیچی بلد نبود . در واقع شخصیت ابن سینا به خوبی نمایش داده نشد

حمید جمعه 14 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 03:06 ق.ظ

نمی دونم به خودمون فحش بدم که نشستیم نگاه می کنیم تا بقیه تاریخ ما رو به این فضاحت بسازن
یا به اونا که هر کثافت بازی که تو تاریخشون هست رو به تاریخ ما نسبت میدن
واقعا گریه داره همچین فیلم هایی برای ما ایرانی ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد