نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

نگاه من

اندیشه -هنر۰ ادبیات

شکستن امواج1996 Breaking the Waves و آن دم شکوهمند!

/breaking_the_waves

شکستن امواج1996 Breaking the Waves

 

 


شاهکاری شگرف در تاریخ سینما، درست در دقیقه های پایانی فیلم ، آنجا که تماشاگر به هیچ روی انتظار دیدن چنین نمایی را ندارد رخ می دهد.
پس از آن شب سهمگین که پیکر بی جان ، در هم کوفته وخونین «بس »را به دریا سپرده اند «تری »سراسیمه به کابین آمده و «یان »را بیدار می کند .چون می خواهدچیزی باورنکردنی را به او نشان بدهد.
رادار چیزی را نمی بیند اما معجزه در حال رخ دادن است .با هم به عرشه سکوی نفتی می آیند .صدای ناقوس ها شنیده می شود که در ارتفاعی دور آنجا که شاید تصور آدمی از جایگاه ملکوت باشد به صدا درآمده اند!
آن هم در سرزمینی که کلیسایش ناقوس ندارد،زنگ ناقوس ها به احترام زنی که به پاس عشقش خود را قربانی نموده می نوازد و می نوازد و با موسیقی در می آمیزد تا بدین سان یکی ازبزرگ ترین آثار سینمایی دهه نود میلادی پایان یابد و اثرش در ذهن تماشاگرتا هفته ها و ماه ها بماند و تو هنوز شگفت زده ای از آنچه دیده ای!
نمی دانم که چرابخش واپسین فیلم یعنی به صدا درآمدن ناقوس ها هربار مرا به یاد واکنش بتهون در بستر مرگ می اندازد.دلیلش را نمی دانم .روایت است « لودویک فون بتهوون»در بستر مرگ افتاده بود که آذرخش آسمان را می شکافد.بتهوون در بستر نیم خیز شده و مشتش را به سوی آسمان نشان می دهد و سپس می میرد.
این داستان تاریخی و آن نمای ناقوس ها هر دو نمایانگر فانتزیک و نمادینی هستند از اراده ی انسان هایی که به چالش با سرنوشت برخاسته اند که در فرجامی فاجعه بار نابود می شوند اما نام و یادشان زنده می ماند و شایان سپاس و ارج.آن یک موسیقی دانی است که موسیقی را آنگونه به کمال می رساند که ابدیت بر او رشک می برد و این یک زنی است جانش بهای ایمانش می شود به ادای نذری به امید محال برخاستن شویش از بستر بیماری .


شکستن امواج (Breaking the Waves1996)ساخته فیلمساز برجسته ی دانمارکی عالیجناب«لارس فون‌تریه »نامزد اسکار و برنده 40 جایزه از جمله نخل طلای کن 1996 و جایزه های گونه گون در جشنواره های سینمایی را شاید بتوان دینی و ایمانی ترین اثر او بدانیم .
فراموش نکنیم این فیلم در توفانی ترین بخش زندگی فون تریه ساخته شد یعنی پس از آن که تغییر دین داده و ازدین یهودی به آیین کاتولیک گروید.
اما فون تریه در این فیلم با روایت خطی ویک داستان عاشقانه نگاهی ویژه به مفهوم ایمان ،دینداری ،عشق انسانی ،نذر و قربانی دارد.
از یک سو به شدت بر رویکرد های دگم و تک ساحتیِ کشیشان کم خردِکلیسایی می تازد و از سوی دیگر بابرجسته ساختن شخصیت شیدای «بس مک‌نیل»به او شمایلی قدیسه وار می بخشد که هرچنداو را از خانه و کلیسا او را رانده اند اما به آسانی با خدا سخن می گوید.انگار که با یک دوست!
«بس مک‌نیل»هر چه بیشتر فرو می رود گویی پاک تر و در ایمانش استوار تر می شود و درست جایی که ما با «دکتر ریچاردسون»هم رای می گردیم که «بس» باید در تیمارستانی بستری گرددتا نجات یابد؛او خود را به کام مرگ می سپارد تا « یان نیمن»که پزشکان از تندرستی و روی پا ایستادنش قطع امید کرده اند بایستدو او را برای همیشه به امواج خروشان جلودانگی بسپاردتا ناقوس ها همچنان به احترام «او»بنوازند.

نیما خسروی
4 خرداد93


Breaking the Waves 1996
کارگردان: لارس فون‌تریه « Lars von Trier » / نویسنده: لارس فون‌تریه، پیتر اسموسن/ بازیگران: امیلی واتسون (بس مک‌نیل)، استلان اشکارشکارد (یان نیمن)، کاترین کارتلیج (دودو مک‌نیل)، ‍ژان مارک بار (تری)، آدریان پاولینز (دکتر ریچاردسون)، جاناتان هکت (کشیش)، ساندرا فو (مادر)، اودو کایر (ملوان)/ فیلمبردار: رابی مولر/ تدوین: اندرس رفن / تهیه کننده: اکسل هگلند، پیتر آلباک ینسن/مدیر تولید: لارس جانسون / انتخاب بازیگر: جویس نتلس/ رنگی، 153 دقیقه نسخه کارگردان و 158 دقیقه نسخه اولیه، محصول 1996 دانمارک/ زبان: انگلیسی /ژانر: درام، عاشقانه/ Rating: 8.5-10/نامزد اسکار و برنده 40 جایزه از جمله نخل طلای کن 1996 
خلاصه داستان: داستان در شمال اسکاتلند اتفاق می‌افتد. بس دختر جوان و ساده‌ای است که دلباخته کارگری دانمارکی به نام جان که در میدان نفتی کار می‌کند، می‌شود. در طی حادثه‌ای جان فلج شده و بس از این بابت احساس گناه می‌کند …

 

این نوشته را اینجا  بخوانید!

اطلاعات بیشتر را در IMDB ببینید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد